Indahnya Menuntut Ilmu.

Fiqh Penghayatan Solat


Alhamdulillah, syukur dilafazkan kepada Allah Ta’ala dengan izin masih diberi kesempatan meneruskan perjuangan hidup yang merupakan satu amanah daripada Allah. Tanpa nikmat dan kurnia ini, perjalanan hidup ini pasti sudah akan terhenti. Hidup merupakan satu perjalanan yang panjang, dalam perjalanan pasti ada onak duri cabaran dan dugaan, ini lah corak kehidupan. Dan perlu kita tahu, hidup ini bermatlamatkan redha Ilahi. Benarlah apa yang telah dikatakan “Selagi ada kehidupan, selagi itu adanya berjuta cerita.”

21 November 2015, saya dengan izinNya diberi peluang untukbekerjasama dengan satu NGO yang di kanali sebagai K-FIQH Sdn.Bhd dibawah kelolaan sang guru kami, Ustaz Dr Zaharuddin Abdul Rahman. NGO ini berperanan menyampaikanmedium dakwah mengikut kaedah wassatiyah kepada masyarakat dan saya akui sendiri saya amat bersyukur berada dalam NGO ini bersama sahabat-sahabat lain meskipun ada tentang dari setiap sudut terutama kepada guru kami, namun langkah ini perlu diteruskan untuk manfaat ummah.Fiqh Penghayatan Solat ini berlangsung di dewan kuliah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Slot 1: Dr Zaharuddin AbdulRahman
"Tatacara solat Takbir sehingga Salam"

Slot bersama Dr Zaharuddin sebagai mukaddimah membuat rasa seroonok kerana mukaddimah dimulakan dengan pembentangan seorang tokoh ilmuan Malaysia dan pastinya saya terhibur kerana dihadapan adalah merupakan guru saya. Dalam slot ini Dr UZAR telah menyampaikan dengan sangat kemas dan teratur. Para peserta yang hadir seramai 200 lebih majority mengakui faham dengan penyampaian.

Bermula dengan takbir sehinggalah salam, Dr UZAR telah menyampaikan bukan sahaja dengan satu mazhab, tetapi beliau menyampaikan mengikut 4 mazhab.Tujuan ini adalah supaya para peserta faham dengan baik dan tidak keliru dengan asbab disebalik perbezaan 4 mazhab ini. Dalam slot ini apa yang saya boleh simpulkan adalah sejauh mana kita membaca, mentelaah dan memahami, kita akan sedar bahawa terdapat perbezaan dari sudut pandangan dan ianya bukan asbab untuk kita berpecah,tetapi ianya adalah hikmah untuk kita kerana ilmu yang berbeza itu kita boleh aplikasikan mengikut waqi’ tertentu.

Alah Ya Allah, betapa luasnya ilmu sehingga kini diri ini masih ketandusan daningin terus melangkah mencari ilmu.

Slot 2: DrAnhar Opir
"Falsafah Solat"
Slot falsafah solat bersama seorang ilmuan yang baru saya kenali, Dr Anhar Opir merupakan pensyarah di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Alhamdulillah slot yang beliau sampaikan sangat menarik yang mana beliau mengajar untuk membuka minda berfikir mengikut kaedah falsafah akan kepentingan solat.
 
Solat adalah tiang agama , tanpanya runtuhnya agama seseorang malah Nabi pernah bersabda : ertinya " sesungguhnya sempadan di antara seseorang dengan kekafiran adalah meninggalkan solat" ( Hadith Shohih Riwayat Muslim ) , manakala dalam sebuah hadith lain ertinya : " Bukti perjanjian antara kita (Islam) dan kamu (Umat Islam) adalah Solat, barangsiapa yang meninggalkannya maka ia telah jatuh kafir" (Riwayat Abu Daud, Tirmizi,Al-Hakim, Hadith Sohih menurut Ibn Hibban, An-Nasaie dan al-‘Iraqi )

Ia juga adalah jenis ibadah khusus yang terhebat kesannya dalam diri seseorang dan merupakan ibadah khusus yang paling dapat menghampirkan diri seseorang dengan Allah SWT. Terdapat begitu banyak ayat yang menyatakan perihal solat seperti Firman Allah SWT ertinya : "Sesunguhnya solat adalah ketetapan buat orang Mukmin menurut waktunya" (An-Nisa: 103 ), Bukan setakat itu sahaja, malah  Allah SWT juga telah menetapkan bahawa tanda sesuatu solat itu diterima adalah dengan melihat kepada kesannya dalam diri individu  sebagaimana Firman Allah  SWT  ertinya : "Sesungguhnya dengan melaksanakan solat itu, dapat mencegah sesorang dari melakukan perkara yang keji dan mungkar". ( al-‘Ankabut : 45 )

Maka, ingin ditegaskan di sini, bahawa solat yang mampu melahirkan kesan dan tanda yang dikehendaki oleh Allah SWT tadi, hanyalah solat yang sempurna dihayati sepenuhnya. Solat yang tepat rukun dan syarat serta rukun hatinya, pasti dapat mengelakkan seseorang dari lembah maksiat. Tetapi hari ini, mengapa ramai juga kelihatan individu yang bersolat masih lagi melakukan maksiat? Jawapannya adalah kerana solat yang didirikan  tidak dibuat dalam bentuk dan kaedah yang sempurna. Akhirnya solat itu  gagal mendidik ruh walapun kelihatan di mata kasar menepati rukun zahirnya. Firman Allah SWT : " Telah berjayalah orang mukmin yang khushu' di dalam solatnya" ( Al-Mukminun : 1) , Nabi juga bersabda ertinya : " Allah tidak melihat kepada solat seseorang yang tidak hadir hati seseorang dengan badannya" ( Hadith Mursal )

Nabi SAW menegaskan "Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat" .Justeru, beruntunglah sesiapa yang memperelokkan solatnya dengan didasari ilmu dan kekhusyu'kan hati. Benar ia adalah sesuatu yang amat sukar di akhir zaman ini. Maka menyedari dan menginsafi kepentingan ilmu dalam menyempurnakan ibadah terbesar ini. Suatu usaha khusus yang bersungguh untuk memperdalami selok belok ilmu tentang solat adalah amat diperlukan.

Slot 3: Imam Muda Asyraf  
 "Solat Jama’ Qasar"

Slot ketika bersama Akhi Imam Muda Asyraf. Sloat ini merupakan slot yang amat menghiburkan. Dalam slot ini Imam Muda Asyraf telah banyak menjelaskan dengan baik akan tajuk yang dibentangkan. Sedikit nota yang saya dapat kongsikan yang saya petik dari artikel sang guru Ustaz Dr UZAR:

syarat untuk men"qasar"kan solat menurut mazhab Syafie (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/359-365) :-

i. Hanya tertakluk kepada keadaan bermusafir dengan jarak melebihi 85 KM.

ii. Hanya boleh di qasar apabila telah melepasi sempadan kampung atau taman perumahannya.

iii. Mengetahui destinasinya dan ia tidak bertujuan maksiat.
 
iv. Tidak berimamkan orang yang menunaikan solat penuh (4 rakaat).

v. Berniat qasar semasa takbiratul ihram solatnya.

vi. Mestilah solat qasar itu dilakukan dalam keadaan bersmusafir dari awal hingga akhirnya.

vii. Jika ia berniat (semasa bertolak) untuk duduk di sesuatu destinasi lebih dari tiga hari (tidak termasuk hari sampai dan pulang), maka ia tidak berhak untuk melakukan qasar solat, sejurus sampainya ia ke destinasi itu. Jika ia tidak berniat lebih dari tiga hari atau langsung tidak punyai niat berapa hari, kiraan 3 hari adalah tidak termasuk hari sampai dan hari pulang. Dalamtempoh itu, ia boleh menqasarkannya jika tiada niat 3 hari.

Solat jama' pula semua syaratnya sama dengan solat qasar. Berikut maklumat beberapa maklumat tentang jama' solat :-

i. Jama' tidak hanya tertakluk kepada keadaan musafir, terdapat keadaan sukar yang lain seperti hujan terlampau lebat, salji, keadaan merbahaya di luar, sakit (mazhab Syafie tidak membenarkan jamak kerana sakit tetapi harus menurut mazhab Maliki dan Hanbali, Rujuk Ikhtilaf Aimmah al-Ulama, Ibn Hubayrah, 1/150), semasa Haji, itulah beberapa contoh keadaan yang di benarkan untuk di jama' kan solat. (Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu, 2/1375)

ii. Solat jama' boleh dilakukan dalam dua bentuk :-

Pertama : Jamak Taqdim
Ertinya : Di gabungkan dua solat dalam waktu solat yang pertama seperti zohor dan asar di dalam waktu zohor, atau maghrib dan isyak di dalam waktu maghrib.
Ia berdasarkan hadith  shohih dari Muadz Bin Jabal riwayat Ahmad, Tirmidzi Ibn Hibban dan lain-lain.

Syaratnya :
1)      Solat dilakukan menurut tertibnya atau yang awal terlebih dahulu (zohor dahulu dan asar di kemudiannya, maghrib dahulu dan isyak di kemudiankan), jika tidak maka batal solatnya menurut mazhab Syafie. (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/371 )

2) Berniat jamak ketika solat pertama dilakukan, dan harus juga berniat jamak walaupun solat telah bermula. Lafaz niatnya tidaklah perlu di baca dalam bahasa arab, dalam bahasa melayu juga di benarkan. Tatpi perlu ingat lafaz niat bukannya niat tetapi hanya sebagai pembantu agar niat boleh hadir dengan lebih mudah. Lazfa niat ini adalah saranan mazhab Syafie sahaja, manakala Rasulullah SAW sendiri tidak pernah melakukannya, justeru jika mampu menghadirkan niat di dalam hati tanpa berlafaz, itu yang terbaik.

3) Mestilah berturut-turut (Muwalat); Pastikan jangan terdapat pemisahan yang agak panjang atau urusan lain di tengah-tengah kedua-dua solat.

Kedua : Jamak Takhir
Ertinya : Menggabungkan dua solat dalam satu waktu, iaitu waktu solat yang terkemudian. (seperti zohor dan asar di tunaikan dalam waktu asar).
Ia dibenarkan syarak berdasarkan hadith yang shohih dari Anas dan Ibn Umar yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. (Rujuk Naylul Awtar, 3/212)

Syarat-syaratnya :
1) Niat Takhir sebelum habisnya waktu solat pertama (iaitu niat dilewatkan solat pertama untuk digabungkan dalam waktu asar atau isyak)

2) Berterusan dalam keadaan musafir sehingga tamat solat yang kedua.

Alhamdulillah, seminar ini amat bermanfaat dan pastinya ia merupakan bekalan untuk  diri. Berjuang mencari ilmu satu nikmat yang amat bermakna. Jika para ilmuan terdahulu bersusah payah mencari ilmu, kita juga perlu berusaha seperti mereka.Mencari ilmu dengan ikhlas kerana Allah Taala.

Biar kita sibuk kerana ALLAH. Biar kita letih kerana agama. Biar semua kesibukan dan keletihan menjadi asbab untuk kita nikmati kerehatan dan kenikmatan SYURGA.

Ketika masih sempat, beramallah. Jangan tunggu saat kesempitan.

Qalam Hazim
FPI UKM
23.12.2015

Comments

Popular posts from this blog

Medan Ilmu Seluas Lautan

Sulung Padamu Ada Amanah

Mulianya bumi Syria…