Manfaat Menuntut Ilmu

Alhamdulillah, semester ini diberi peluang menuntut ilmu bersama Dr Najah Nadiah dalam subjek yang menjadi kegemaran saya iaitu subjek HADITH 1. Alhamdulillah, sepanjang kuliah subjek ini, banyak ilmu baru yang diperolehi. Ustazah banyak berkongsi ilmu yang baru kepada kami. Dan apa yang penting adalah ilmu berkaitan hadith-hadith Rasulullah.

Related image

     Sepanjang kuliah dalam semester kali ini, banyak didedahkan dengan hadith-hadith yang menjelaskan kepentingan menuntut ilmu. Benarlah, apabila kita melazimi, berinteraksi dengan hadith-hadith Nabi, kita akan merasakan betapa hebatnya ilmu hadith. Manfaatnya sangat luas. Melalui hadith banyak dapat dipelajari dalam usaha membentuk keperibadian yang baik.

     Baik, dalam penulisan kali ini adalah santai sahaja. Tidak seperti penulisan saya sebelum ini. Saya kongsikan tiga soalan yang diberikan oleh Ustazah untuk kami siapkan. Kami ada 75 orang, pastinya semua mempunyai jawapan yang berbeza. Bahkan ada lagi jawapan yang lebih baik daripada saya. 

     Jadi, sebagai coretan perkongsian dalam blog saya kali ini, saya kongsikan jawapan yang saya hasilkan untuk memberi respon kepada task Ustazah yang telah diberikan. Semoga bermnfaat. Kalau ada yang salah, mohon dibetulkan.



 Tidak Sama Orang Berilmu dan Tidak Berilmu
 Related image

1. Adakah samaorang yangberilmu dengan yang tidak berilmu?

Allah berfirman dalam Al-Quran:

قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

"Katakanlah (wahai Muhammad) adakah sama orang-orang yang mengetahui dan orang-orang yang tidak mengetahui. Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran". (Az Zumar: 9)

Umumnya, ramai yang mengetahui bahawa ayat diatas adalah salah satu diantara dalil yang menunjukkan keutamaan ilmu dan orang yang berilmu. Dalam ayat ini Allah menyuruh Rasulullah untuk bertanya “Adakah sama orang yang mengetahui dan orang yang tidak mengetahui?’. Jawapannya mudah, kerana sudah pasti berbeza orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengatahui, orang yang berilmu dan yang tidak berilmu.

Jika fahami makna ayat ini sebaiknya, kita akan dapat mendapati dua golongan yang berbeza. Orang yang berilmu sudah pasti akan memberi sesuatu yang bermanfaat kepada orang sekelilingnya. Orang yang berilmu juga sudah pasti akan menjadi pemandu dalam setiap urusan yang sulit. Berbeza dengan orang yang tidak berilmu. Orang yang tidak berilmu akan membuatkan orang sekeliling tertanya-tanya. Tidak mendatangkan manfaat untuk diikuti. Sudah pasti setiap permasalah atau pertanyaan mereka tidak akan selesai jika tidak ada orang yang berilmu.

Berdasarkan ayat ini, Sheikh Muhammad bin Shalih al Utsaimin ada menjelaskan ayat ini dalam kitabnya di awal bab “Keutamaan Ilmu” dalam “Kitabul Ilmi”. Sheikh berkata, “Tidaklah sama orang yang berilmu dan tidak berilmu, sebagaimana tidak sama orang yang hidup dengan yang mati, yang mendengar dengan yang tuli, yang melihat dengan yang buta’.

Ilmu adalah cahaya yang dengannya manusia mendapat petunjuk, dan denganya (ilmu) manusia keluar dari kegelapan menuju cahaya. Dengan ilmu Allah mengangkat atau melebihkan sesiapa yang dikehendaki dari kalangan makhluk-Nya. Allah berfirman dalamAl-Quran:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖوَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚوَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

“Wahai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majelis", maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu, maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan” (al-Mujadalah: 11)




 Sifat Orang Berilmu

 Related image

2. Jelaskan pengertian dan maksud ayat al-Quran : Fatir 28 - Sesungguhnya Hanya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hamba-Nya ialah 'ulama' ?

Allah Ta’ala berfirman:

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

“Sesungguhnya di antara hamba-hamba Allah yang takut kepada-Nya hanyalah para Ulama, sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (QS Surat Fathir: 28)

Ayat firman Allah ini menjelaskan tentang sifat seorang ulama. Sheikhul Islam Ibn Taimiyah memberi penjelasan tentang ayat di dalam kitabnya Majmu’ Al-Fatawa: “Hal ini menunjukkan bahawa setiap yang takut kepada Allah maka dialah orang yang Alim, dan ini adalah haq. Dan bukan berarti setiap yang alim akan takut kepada Allah.” (Dari kitab “Majmu Al Fatawa”, 7/539)

Imam Ibnu Katsir, seorang ulama tafsir yang agung berkata: “Sesungguhnya yang takut kepada Allah dan benar-benar takut adalah para Ulama yang mereka faham dengan baik tentang hakikat Allah Ta’ala, kerana pengetahuan kepada Yang Maha Agung dan Maha Kuasa sudah sempurna dan bekal ilmu tentang-Nya sudah memadai maka perasaan takut kepada-NYA akan semakin besar.”

Dari penjelasan di atas, ayat ini memberikan faedah yang jelas mengenai sifat seseorang yang berilmu dan hubungannya dengan sifat takut kepada Allah.  Sesungguhnya para Ulama itu pemilik rasa takut kepada Allah, dan sesungguhnya siapa saja yang tidak takut kepada Allah bererti dia bukanlah seorang alim.

Seseorang yang berilmu itu akan sentiasa rasa takut pada Allah. Dia akan sentiasa menjaga perbuatannya sesuai dengan garis panduan agama yang Alla telah tetapkan. Perkara ini boleh dikaitkan dengan hadith yang menerangkan suruhan dan perintan serta larangan Allah yang boleh difahami berkaitan dengan seseorang yang berilmu (ulama). Daripada Abi Tsa’labah al-Khusyani Jurtsumi bin Nasyirin r.a meriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w, baginda bersabda:

إِنَّ اللهَ تَعَالَى فَرَضَ فَرَائِضَ فَلاَ تُضَيِّعُوهَا، وَحَدَّ حُدُوداً فَلاَ تَعْتَدُوهَا، وَحَرَّمَ أَشْيَاءَ فَلاَ تَنْتَهِكُوهَا، وَسَكَتَ عَنْ أَشْيَاءَ رَحْمَةً لَكُمْ غَيْرَ نِسْيَانٍ فَلاَ تَبْحَثُوا عَنْهَا

“Sesungguhnya Allah SWT telah menetapkan beberapa kewajipan, maka janganlah engkau meinggalkannya. Dan telah menentukan beberapa hudud (batas), maka janganlah engkau melampauinya. Dan telah mengharamkan beberapa perkara, maka janganlah melanggarinya. Dan Dia telah diam daripada beberapa perkara sebab rahmat bagimu, bukannya kerana lupa, maka janganlah engkau mempersoalkannya.”
(Hadith Hasan, Riwayat Imam Daruqutni.)
          
Seseorang ulama itu akan sentiasa memastikan tindakannya tidak bertentangan dengan ajaran agama dan tidak mengundangan kemarahan Allah. Dia akan sentiasa berhati-hati kerana setiap perilaku sentiasa diawasi oleh Allah. Bertepatan dengan hadith ketika Jibril a.s bertanya kepada Rasulullah s.a.w makna Ihsan. Rasulullah s.a.w menjelaskan, “Ihsan itu adalah engkau beribadah kepada Allah seumpama engkau melihat-Nya, sedangkan engkau tidak mampu melihat-Nya, tetapi Dia melihatmu.”




Allah Memberikan Kefahaman Agama
Image result for orang berilmu dan tidak berilmu

3. Apakah Tujuan/motif @ penjelasan untuk Sabda Nabi s.a.w: Sesiapa yang Allah inginkan kepada dirinya kebaikan (atau mendapat kebaikan), dia diberikan kefahaman tentang hal ehwal agama? 

Dalam hadith, yang diriwayatkan oleh Mu’awiyah bin Abi Sufyan r.a, Rasulullah s.a.w bersabda bersabda,

مَنْ يُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِى الدِّينِ

“Barangsiapa yang Allah kehendaki mendapatkan seluruh kebaikan, maka Allah akan memahamkan dia tentang agama.” (HR. Bukhari no. 71 dan Muslim no. 1037)
         
   Hadith ini adalah dikisahkan kepada doa Rasulullah s.a.wkepada Ibnu Abbas agar diberikan kefahaman agama yang baik. Sudah pasti setiap doa yang Rasulullah doakan mempunyai motif atau keutamaan yang diberikan oleh Allah kepada seseorang. Dan jelas Ibnu Abbas adalah merupakan salah seorang sahabat yang mempunyai kefahaman agama, menjadi rujukan para sahabat yang lain kerana sifatnya yang terlalu cinta ilmu agama dan inginkan kefahaman yang baik.
         
   Jika di amati makna hadith ini, ia menjelaskan tentang tujuan kepentingan mempelajari ilmu syariat, hukum-hakamnya, halal haramnya merupakan cara yang paling tepat untuk mempertahankan agama dan mendakwahkannya kepada seluruh manusia. Menjelaskan setiap amal perbuatan perlu mengikut acuan berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah. Setiap ilmu disampaikan kepada orang lain untuk diikuti supaya tidak bertentangan dengan ajaran agama.

Allah menginginkan kebaikan dalam diri seseorang itu juga adalah untuk dibukakan jalan agar dia sentiasa beramal soleh sebelum kematian menjelang kerana ilmu kefahaman yang dia miliki memberi manfaat kepadanya dan sekelilingnya.  Disebutkan dalam hadits yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad dan lainnya, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

إذا أراد الله بعبد خيرا استعمله قيل : ما يستعمله ؟ قال : يفتح له عملا صالحا بين يدي موته حتى يرضي عليه من حوله

“Apabila Allah menginginkan kebaikan kepada seorang hamba, Allah jadikan dia beramal.” Lalu para sahabat bertanya, “Apa yang dimaksud dijadikan dia beramal?” Maka Rasulullah s.a.w bersabda, “Dibukakan untuknya amalan soleih sebelum dia meninggal sehingga orang-orang yang berada di sekitarnya redha kepadanya.”
(Hadith Riwayat Imam Ahmad, Dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam shahih Jami’ no 304.)

Tiga soalan diatas merupakan assignment subjek Hadith 1. Apa yang coret adalah untuk berkongsi sedikit ilmu. Sekurang-kurangnya dapat dijadikan jariah dimasa akan datang. InsyaAllah, saya akan coretkan lagi perkongsian sekiranya saya punyai kesempatan. Semoga bermanfaat. Jazakumullahu kheir kerana sudi membaca. 


Pena Qalam Hazim,
Fakulti Pengajian Islam,
Universiti Kebangsaan Malaysia. 

Comments

Popular posts from this blog

Medan Ilmu Seluas Lautan

Sulung Padamu Ada Amanah

Mulianya bumi Syria…