Kepentingan Akal Dalam Memahami Syariat Islam
Allah swt
telah mengurniakan akal kepada setiap manusia untuk mereka menggunakan nikmat
pemberian tersebut dengan sebaik-baiknya dalam meniti kehidupan di atas muka
bumi ini. Dengan adanya akal manusia mampu mentadbir alam ini dengan sempurna
supaya kehidupan ini mampu dilalui dalam keadaan yang harmoni dan teratur.
Namun kadangkala akal pemberian Allah swt ini disalahgunakan tanpa rasa berdosa
kepada penciptanya.
Sesungguhnya
akal pemberian Allah swt kepada manusia perlulah digunakan dengan
sebaik-baiknya. Allah swt telah menceritakan perihal hamba-hambaNya yang
digelar sebagai ‘Ulul al-Bab’. Mereka ialah manusia yang beriman kepada Allah
swt dan menggunakan akal pemikiran dengan sebaik-baiknya dalam rangka mentaati
segala perintahNya. Firman Allah swt: “Sesungguhnya pada penciptaan langit dan
juga bumi, pada pertukaran waktu malam dan juga siang adalah tanda-tanda
(kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berfikir. Mereka ialah manusia yang
sentiasa mengingati Allah swt ketika berdiri, duduk mahupun berbaring. Mereka
memikirkan pada penciptaan lagit dan bumi (lalu berkata) : Wahai Tuhan kami
sesungguhnya Kamu tidak menciptakan semua ini secara sia-sia, maha suci Engkau
maka jauhilah kami daripada azab api neraka.” (Surah Ali Imran: 190-191).
Daripada ayat ini jelaslah menunjukkan bahawa tujuan utama penciptaan akal ini
adalah untuk melihat kebesaran-kebesaran Allah swt melalui penciptaan alam dan
seterusnya tunduk dan patuh kepada segala perintahNya.
Antara
kegunaan akal adalah untuk memahami syariat Islam yang telah diturunkan oleh
Allah swt melalui kalamNya iaitu al-Quranul Karim dan juga petunjuk RasulNya
iaitu Nabi Muhammad saw. Malah akal yang diberikan oleh Allah swt ini merupakan
penentu dalam meletakkan hukum bagi setiap manusia yang mukallaf. Sabda Nabi
saw: “Diangkatkan penulisan (dosa) daripada tiga golongan: Daripada orang yang
tidur sehinggalah dia bangun, daripada kanak-kanak sehinggalah dia bermimpi
(baligh) dan daripada orang gila sehinggalah dia waras.” (Hadith direkodkan
oleh Imam Abu Daud). Tujuan dikecualikan dosa bagi tiga golongan ini disebabkan
keterbatasan dalam penggunaan akal fikiran yang ditelah dikurniakan oleh Allah
swt kepada mereka.
Selain itu
akal merupakan kurniaan Allah yang cukup besar bagi manusia dalam mengenalpasti
dan menganalisis sesuatu hukum dalam syariat Islam. Buktinya kita dibenarkan
berijtihad bagi sesuatu hukum yang baru apabila terdapat nas-nas yang jelas
bagi permasalahan tersebut. Oleh demikian akal digunakan untuk berijtihad dalam
permasalahan tersebut melalui dalil-dalil yang berbentuk umum. Namun ijtihad
ini tidaklah boleh dikeluarkan sewenang-wenangnya tetapi mestilah melalui
individu-individu yang diiktiraf ketinggian ilmu mereka dalam selok-belok
agama. Antaranya lagi, akal digunakan dalam permasalahan qiyas iaitu meletakkan
hukum bagi permasalahan baru berdasarkan hukum yang sedia ada melalui persamaan
illah (sebab). Contohnya pengharaman menagih dadah yang diqiyaskan kepada
pengharaman arak melalui sebabnya iaitu menghilangkan kewarasan akal manusia.
Walaupun
dibenarkan untuk kita menggunakan akal dalam perbahasan-perbahasan berkaitan
dengan syariat Islam namun perlulah kita ketahui bahawa akal manusia tidak
boleh melangkau dan melepasi batasan nas-nas al-Quran dan al-Sunnah. Sebaliknya
akal manusia perlulah mengikut sesuatu yang telah diterangkan oleh Allah swt
dan RasulNya. Dalam hal ini Allah swt telah berfirman: “Wahai orang-orang yang
beriman janganlah kamu kamu mendahului urusan Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah
kamu kepada Allah swt , sesungguhnya Allah swt itu maha mendengar lagi maha
mengetahui.” (Surah al-Hujurat: 1). Akal yang waras perlulah mengikut ketetapan
hukum-hukum daripada al-Quran dan al-Sunnah. Sesungguhnya setiap yang
dinyatakan oleh Allah swt itu merupakan perkara yang terbaik bagi sekalian
manusia dalam segala aspek kehidupan mereka. Maka sesiapa yang meminggirkan
al-Quran dan al-Sunnah secara sengaja bermakna mereka telah mendahului urusan
Allah swt dan RasulNya.
Akal yang
diberikan oleh Allah swt kepada kita perlulah diselarikan dengan pemahaman
dalil-dalil daripada al-Quran dan al-Sunnah. Dalam Islam akal digunakan untuk
menghuraikan ayat-ayat al-Quran dan juga Sunnah Nabi saw dengan mengikut
disiplin-disiplinnya yang tertentu. Kita dilarang sama sekali untuk meletakkan
akal sebagai sumber hukum dan menjadikan nas-nas al-Quran dan al-Sunnah sebagai
penghurainya. Ini merupakan kaedah yang salah kerana mendahulukan akal daripada
dalil-dalil al-Quran dan al-Sunnah.
Dalam
memahami ayat-ayat al-Quran kita sewajibnya melihat kepada huraian-hurain para
ulama’ tafsir yang muktabar. Dalam mentafsirkan ayat-ayat al-Quran para ulama’
menggunakan dua metode yang utama iaitu al-Tafsir bi al-Ma’thur dan al-Tafsir
bi al-Ra’y. Maksud al-Tafsir bi al-Ma’thur adalah menghuraikan ayat-ayat
al-Quran dengan berpandukan ayat-ayat al-Quran yang lain. Di samping itu kaedah
tafsir ini juga menghuraikan ayat-ayat al-Quran dengan menggunakan
hadith-hadith Nabi saw dan athar para sahabat.
Kaedah
al-Tafsir bi al-Ra’y ialah kaedah huraian ayat-ayat al-Quran dengan
mengetengahkan pendapat-pendapat peribadi mahupun pandangan para sarjana Islam
yang lain. Daripada huraian-huraian melalui kaedah ini maka terserlahlah
hikmah-hikmah daripada ayat-ayat al-Quran yang kadangkala tidak mampu dilihat
oleh mata-mata manusia. Antara karya tafsir yang menggunakan pendekatan ini
ialah kitab Fi Zilal al-Quran karangan Ustaz Sayyid Qutb rhm. Walaupun begitu
kaedah al-Tafsir bi al-Ma’thur perlulah diutamakan dalam perbahasan-perbahasan
ayat-ayat al-Quran dan seterusnya diselitkan hikmah-hikmah dan juga
pandanga-pandangann yang mampu memberi manfaat kepada para pembaca dengan
menggunakan kaedah al-Tafsir bi al-Ra’y.
Untuk
memahami hadith-hadith Nabi saw, akal memainkan peranan utama untuk memahaminya.
Dalam perbahasan hadith-hadith Nabi saw terdapat dua kajian utama iaitu kajian
sanad (jalur periwayatan) dan juga kajian matan (teks hadith). Kajian terhadap
sanad berkaitan dengan kajian terhadap periwayat-periwayat hadith sebelum ianya
sampai kepada Nabi saw manakala kajian terhadap matan ataupun teks hadith
meliputi pemahaman dan pengeluaran hukum-hukum daripada sesuatu hadith
tersebut. Perlulah kita ambil perhatian bahawa tidak semua hadith yang kita
dengari itu boleh diterima bulat-bulat tetapi perlulah kita ketahui status
hadith tersebut sama ada ianya diterima atau tidak oleh para sarjana hadith.
Hal ini kerana terdapat banyak kata-kata dusta yang telah disandarkan kepada
Nabi saw yang sama sekali tidak berkaitan dengan Baginda saw. Oleh itu kita
perlu merujuk kepada ahlinya supaya tidak tertipu dengan hadith-hadith palsu
tersebut. Dalam hal ini Nabi saw pernah memberi peringatan dengan sabda Baginda
: “Sesiapa yang berdusta ke atasku maka dia telah menempah tempat duduknya di
dalam neraka.” (Hadith Muttafaqun ‘Alaih). Salah seorang tabi’in iaitu Muhammad
bin Sirin rhm telah memberi peringatan sepertimana yang telah dinukilkan oleh
Imam Muslim dalam kitab Sahihnya dengan berkata: “Sesungguhnya ilmu ini ialah
urusan agama, maka lihatlah daripada siapakah kamu mengambil agama kamu.”
Kesimpulannya
akal memainkan peranan penting dalam memahami syariat Islam. Dengan adanya akal
yang waras segala hukum mampu difahami oleh umat Islam. Namun akal yang
dikurniakan itu perlulah selari dengan tuntutan al-Quran dan al-Sunnah tanpa
sebarang pertikaian. Sesungguhnya tidak salah untuk mencari hikmah-hikmah di
sebalik intipati al-Quran dan al-Sunnah tetapi untuk melangkaui batas-batas
al-Quran dan al-Sunnah merupakan perkara yang dilarang dalam Islam.
Alhamdulillah, ini serba sedikit nota-nota yang saya perolehi melalui pencarian saya...sya cuba kongsikan untuk semua melalui laman blog ini...mudah-mudahan ini manfaat untuk kita semua...Amin...Moga kita berada dalam lindungan Allah selalu...
by Qalam Hazim
*Rujukan: Artikel Agama Ustaz Dr Fathul Bari Mat Jaya CEO ILMU Malaysia
Comments
Post a Comment