Belitan Iblis ... Muqaddimah Kitab Talbis Iblis ...
teringat satu kitab, iaitu kitab Talbis Iblis...pernah terbaca beberapa bab, tapi tidak dapat menghabiskannya disebabkan masa tidak membenarkan (kuliah kampus)... baca kitab ini sewaktu berada di kelas Talaqqi Darus Sunnah di Janda Baik... sudah lama tak bersua dengan kitab ni...
dan di sini, InsyaAllah saya akan kongsi muqaddimah kitab...saya repost atas niat saya untuk menyebarkan ILMU...bukan untuk diri sahaja, tetapi untuk semua...moga bermanfaat...ini bukan tulisan dan nukilan saya, tapi saya mendapatkan artikel ini daripada Naqib saya atas izin Naqib sendiri...
Muqaddimah Talbis Iblis oleh Imam Ibn Jauzi rahimahullah
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Puji-pujian bagi Allah yang telah menyerahkan timbangan keadilan
kepada tangan orang-orang yang berfikir, yang mengutuskan para Rasul
sebagai pemberi khabar gembira dan peringatan, pahala dan seksa, yang
telah menurunkan kitab-kitab kepada mereka, menjelaskan yang salah dan
yang benar, menjadikan syariat yang sempurna tiada kekurangan dan tiada
cela.
Saya memujiNya dengan pujian orang yang mengetahui bahawa Dialah
pencipta sebab, saya bersaksi terhadap keesaanNya dengan kesaksian
orang yang tulus dalam baitnya, tanpa disertai keraguan dan saya
bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan RasulNya yang diutuskan untuk
merombak kekurufan dengan iman sehingga kegelapan menjadi sirna kerana
cahaya petunjuk dan tabir pun tersingkap.
Beliau (Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam) menjelaskan
kepada manusia apa yang diturunkan kepada mereka, menjelaskan kandungan
Al-Kitab yang sukar lalu meninggalkan mereka berada pada hujjah yang
putih tanpa ada kepalsuan dan tanpa ada penipuan. Selawat Allah semoga
dilimpahkan kepada beliau, seluruh keluarga, para sahabat dan tabi’in,
melimpahi mereka dengan kebaikan hingga hari kiamat serta kesejahteraan
keatas diri mereka.
Amma ba’du
Sesungguhnya nikmat terbesar yang dilimpahkan kepada manusia ialah
akal fikiran. Kerana akal fikiranlah yang menjadi alat untuk mengetahui
Allah dan merupakan sebab yang membawa kepada kebenaran para Rasul.
Hanya sahaja kerana akal ini tidak boleh diangkat ke suatu darjat yang
diinginkan dari hamba, maka para Rasul pun diutus dan kitab-kitab
diturunkan. Syariat boleh diibaratkan seperti matahari dan akal boleh
diibaratkan seperti mata. Jika mata dibukan dan normal tentu dia boleh
melihat matahari. Ketika akal menerima kepastian perkataan para Nabi
yang dikuatkan dengan dalil-dalil mikjizat, maka akal itu pun tunduk
kepada mereka dan bersandar kepada mereka (dalil-dalil mukjizat daripada
kitab yang diturunkan Allah) dalam perkara-perkara yang tidak dapat
diterima oleh akal.
Ketika Allah melimpahkan nikmat berupa akal kepada alam manusia
ini, maka dia memulainya dengan nubuwwah bapa mereka, Adam ‘alaihissalam.
Beliau mengajarkan kepada mereka apa yang diwahyukan Allah sehingga
mereka berada pada kebenaran. Hanya dengan nafsunya sendiri Qabil (anak
Adam ‘alaihissalam) membunuh saudara kandungnya. Setelah itu
tersebar pelbagai macam nafsu dalam kalangan manusia dan lama-kelamaan
mengheret mereka ke dalam keyakinan dan perbuatan sehingga mereka
menyelisihi para Rasul dan akal fikiran, hanya kerana memenuhi tuntutan
nafsu, cenderung kepada tradisi dan meniru pemimpin mereka. Iblis pun
bertepuk tangan berbangga dengan dugaannya sejala mula, kerana mereka
mengikutinya (jejak langkah iblis) kecuali hanya sedikit di antara
mereka yang beriman.
Ketahuilah bahawa para Nabi membawa keterangan yang mencukupi,
menghadapi pelbagai penyakit dengan ubat penawar yang mujarab dan meniti
jalan yang tidak saling bertentangan, lalu syaitan datang mencampuri
ubat penawar dengan racun, membelokkan jalan yang lurus kepada jalan
yang menyesatka. Syaitan terus-menerus mempermainkan akal sehingga
memecahkan jahiliyyah kepada beberapa mazhab dan bid’ah (perkara-perkara
baru dalam urusan agama-pent.) yang buruk. Akibatnya mereka menyembah
berhala dalam Baitul Haram, menyucikan kepulan asap dan anak lembu,
membunuh anak perempuan secara hidup-hidup, tidak menganggap wanita
sebagai ahli waris dan pelbagai macam kesesatan lain yang telah diatur
oleh iblis. Maka Allah mengutuskan Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam
untuk menyingkirkan pelbagai macam keburukan dan mensyariatkan perkara
yang baik-baik. Para sahabat berjalan bersama beliau dan setelah di
bawah pancaran sinar yang selamat dari tipu dayan dan tingkah laku
syaitan.
Ketika perjalanan siang hari dari kehidupan para sahabat mulai
surut dan suram, bermulalah baying-bayang kegelapan lalu bisikan-bisikan
nafsu mula menciptakan pelbagai bid’ah (perkara-perkara baru dalam
urusan agama-pent.). Jalan yang tadinya lapang mula sempit lalu mereka
memisah-misahkan agama dan mereka pun menjadi tidak bersatu. Disinilah
iblis bangkit menciptakan perkara-perkara yang serba gemerlapan dan
mencabik-cabik serta memecah-belahkan. Sebelah mata pun dia tidak pernah
berhenti mengintip.
Maka dari itu saya merasakan perlu untuk memperingatkan tingkah
laku syaitan dan menunjukkan perangkap-perangkapnya kerana dengan
mengenali kejahatan boleh membangkitkan diri untuk bersikap waspada agar
tidak terheret ke dalam kejahatan itu.
Di dalam As-Sahihain (dua kitab hadith sahih iaitu sahih Al-Bukhari dan Muslim-pent.) dari hadith Huzaifah radhiallahu ‘anhu dia berkata:
كَانَ
النَّاسُ يَسْأَلُونَ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - عَنِ الْخَيْرِ ، وَكُنْتُ
أَسْأَلُهُ عَنِ الشَّرِّ مَخَافَةَ أَنْ يُدْرِكَنِى
Orang ramai bertanya tentang kebaikan kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam sedangkan saya bertanya tentang kejahatan kerana saya takut akan mengerjakannya. [Riwayat Al-Bukhari no. 3606; Muslim no. 4890]
Daripada Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu dia berkata:
وَاللَّهِمَا
أَظُنُّ عَلَى ظَهْرِ الأَرْضِ الْيَوْمَ أَحَدًا أَحَبَّ إِلَى الشَّيْطَانِ
هَلاكًا مِنِّي ، فَقِيلَ : وَكَيْفَ ؟ فَقَالَ : وَاللَّهِ إِنَّهُ لَيُحْدِثُ
الْبِدْعَةَ فِي مَشْرِقٍ أَوْ مَغْرِبٍ ، فَيَحْمِلُهَا الرَّجُلُ إِلَيَّ ،
فَإِذَا انْتَهَتْ إِلَيَّ قَمَعْتُهَا بِالسُّنَّةِ ، فَتُرَدُّ عَلَيْهِ كَمَا
أَخْرَجَهَا
“Demi Allah saya tidak rasa di bumi pada ketika ini ada yang lebih disukai oleh syaitan binasa melainkan diri saya”
Seseorang bertanya maksudnya itu?
Ibn Abbas menjawab: “Semi Allah kerana dia (syaitan) menciptakan bid’ah
di Timur dan Barat lalu seseorang membawakannya kepadaku. Ketika dia
sudah tiba dihadapanku maka aku akan menumpaskannya dengan As-Sunnah,
lalu dia pun sedar kembali (daripada bid’ah yang dilakukannya-pent.).” [Syarh Usul I’tiqad Ahl Sunnah wal Jama’ah lil Imam Al-Lalikaie 1/30, hadith no.9 ]
Saya sengaja menulis buku ini sebagai peringatan daripada
cubaan syaitan agar takut kepada ujiannya, menyingkap tabirnya,
menjelaskan perangkapnya yang terselindung. Sesungguhnya Allah akan
menghulurkan bantuan dengan kemurahanNya dan setiap jiwa yang benar
tentu akan meraih tujuannya.
Saya membahagikan buku ini menjadi tiga belas bab yang
kesemuanya mengungkap tentang talbis iblis (tipu daya iblis). Semoga
Allah melimpahkan taufik kepada saya tentang apa yang ingin saya raih
ini dan mengilhamkan kebenaran tentang apa yang saya kehendaki.
Bab 1: Perintah mengikuti Ahl Sunnah wal Jamaah
Bab 2: Celaan terhada bid’ah dan ahli bid’ah
Bab 3: Waspada terhada tipu daya Iblis
Bab 4: Pengertian muslihat dan tipu daya
Bab 5: Tipu daya Iblis dalam masalah I’tiqad (keyakinan) dan agama
Bab 6: Tipu daya Iblis terhada ulama’ dengan segala disiplin ilmunya
Bab 7: Tipu daya Iblis terhadap pemerintah dan pegawai kerajaan
Bab 8: Tipu daya Iblis terhadap ‘Ubbad (ahli ibadah), dengan segala jenis ibadahnya
Bab 9: Tipu daya Iblis terhadap Zuhhad (Ahli Zuhud)
Bab 10: Tipu daya Iblis terhadap Sufi
Bab 11: Tipu daya Iblis terhadap orang yang mengaku mendapat karamah dan ilham
Bab 12: Tipu daya Iblis terhadap orang-orang awam
Bab 13: Tipu daya Iblis terhadap sesiapa yang berangan-angan tinggi
Biografi Pengarang Kitab Talbis Iblis
Beliau ialah Abu Al-Faraj, Abdul Rahman bin Ali bin Muhammad
Al-Jauzi Al-Qurasy Al-Baghdadi. Seorang alim pada zamannya dalam ilmu
hadith dan tarikh (sejarah). Dilahirkan di Bagdad pada tahun 508 Hijrah/
1114 Masihi. Pakar dalam pelbagai bidang ilmu. Beliau sangat berbeza
dengan mereka yang seusia dengannya dizamannya. Beliau banyak mengarang
kitab-kitab yang berkualiti dalam ukuran berjilid-jilid atau dalam
bentuk yang nipis kira-kira sebanyak 300 buah karangannya.
Beliau juga memiliki kelebihn dalam bidang tausiah, mau’izah
(nasihat/peringatan) atau berceramah yang belum pernah didahului oleh
sesiapa pun sebelumnya. Sangat fasih dalam retorik bahasa dan
kata-katanya sangat mendalam maknanya dengan jelas. Beliau mahir membuat
pendekatan terhadap masalah-masalah yang rumit dengan perumpam yang
mudah difahami serta mampu mengumpulkan kalimah-kalimah yang banyak
maknanya dengan perkataan yang mudah.
Keluarganya ialah pedagang. Ketika meningkat dewasa dia dibawa oleh
ibu saudaranya ke Masjid Muhammad bin Nasir Al-Hafiz kemudian dia
mengikutinya, membaca dan memperdengarkan hadith daripadanya. Dia
belajar ilmu bahasa Arab dari Abi Al-Mansur Al-Jawaliqi. Dia selalu
menjaga mau’izah (peringatan/nasihat) dan mampu memberikan mau’izah
ketika berusia 20 tahun atau kurang. Dia juga sering menghadiri majlis
mau’izah para khalifah, menteri, raja-raja dan ulama’ serta orang awam.
Dikhabarkan majlis mau’izahnya mencecah hampir 10,000 orang yang
menghadirinya atau mungkin lebih dari itu.
Pujian Para Ulama’
terhadap beliau:
Abu Abdillah bin Ad-Dabitsi dalam kitab tarikhnya
mengatakan, “Syaikh kami Jamaluddin (Ibnu Al-Jauzi) adalah pemilik
banyak karya dalam bidang tafsir, fiqh, hadith, sejarah dan lain-lain.
Beliau adalah orang yang paling menguasai ilmu-ilmu hadith dan
mengetahui sahih dan dhaifnya. Beliau adalah orang yang sangat baik
perkataannya, sangat sempurna aturan yang dianutnya dan sangat indah
lisan dan keterangannya.
Al-Muwaffaq Abdullatif mengatakan, “Ibnu Al-Jauzi adalah
rupawan, baik perangainya, indah suaranya, santun gerakannya dan
menyenangkan sendau guraunya. Majlis ilmiyahnya dihadiri oleh seribu
orang atau lebih, beliau tidak mensia-siakan waktu sedikitpun. Setiap
harinya, beliau menulis karya ilmiyah lebih dari empat kitab kecil.
Beliau mengetahui pelbagai ilmu namun yang paling menonjol adalah bidang
tafsir, hadith dan sejarah. Meskipun demikian, beliau juga ahli puisi.
Dalam bidang kedokteran beliau mengarang buku yang berjudul Al-Luqath
sebanyak dua jilid.
Ibnu Ma’tuq Al-Mahfuz menerangkan, “Ibnu Al-Jauzi adalah orang
yang mempunyai kecakapan dalam berbagai ilmu, orang yang terpandai dalam
bidang prosa dan puisi, orang yang melebihi sasterawan dan
ulama’-ulama’ besar sezamannya dan orang yang memiliki karya lebih dari
340 buah yang tiap-tiap karya tersebut terdiri dari beberapa bahagian
bab sampai dua puluh jilid. Aku berfikir bahawa zaman tidak akan
mengizinkan ada orang yang menandinginya.
Az-Zahabi mengatakan, “Ibnu Al-Jauzi adalah ketua para da’i,
seorang penulis sya’ir dan prosa yang terkemuka. Kitab-kitab karyannya
sungguh menakjubkan para pembaca dan menghanyutkan mereka dalam
keindahan. Tidak pernah ada sebelumnya dan sesudahnya orang yang
mempunyai kecakapan seperti kecakapanya.
Beliau adalah pemegang bendera nasihat agama yang mempunyai
penampilan indah, suara yang merdu, perkataan yang mengena dihati dan
perilaku yang baik. Ia adalah orang yang mempunyai pengetahuan luas
dibidang tafsir, sejarah, ilmu hadith, fiqh, ijma’ dan khilaf ulama’;
mempunyai pengetahuan dalam bidang kedokteran dan mempunyai pemahaman,
kecerdasan, hafalan dan ingatan yang kuat.
Hari-harinya digunakan untuk mengumpulkan ilmu dan menyusun
karya. Beliau orang yang selalu menjaga dirinya agar terlihat rapi dan
indah dengan memakai pakaian yang baik, ungkapan kata yang sopan dan
perilaku yang lemah lembut, menetapi sifat-sifat terpuji dan sangat
dihormati orang awam dan ulama’. Aku tidak pernah melihat seseorang yang
mempunyai karya seperti karya-karya Ibnu Al Jauzi.”
Az-Zahabi juga mengatakan, “Ibnu Al-Jauzi adalah syaikh, Imam
ulama’ besar, Al-Hafiz, Mufassir, Syaikul Islam, kebanggaan islam dan
yang mendapat gelar Jamaluddin.” [Siyar A’lam an Nubala’: 21/365]
Guru dan murid-muridnya:
Guru-gurunya: Az-Zahabi mengatakan, “Guru-gurunya adalah
Abu Al-Qasim bin Al-Husain, Abu Abdillah Al-Husain bin Muhammad
Al-Bari’, Ali bin Abdil Wahid Ad-Dainuri, Ahmad bin Ahmad
Al-Mutawakkili, Ismail bin Abi Shaleh Al-Muazzin, Al-Faqih Abu Al-Hasan
bin Az-Zaghuni, Hibatullah bin At-Thabari Al-Hariri, Abu Ghalib bin
Al-Banna’, Abu Bakar Muhammad bin Al-Husain Al-Mazraqi, Abu Ghalib
Muhammad bin Al-Hasan Al-Mawardi, Abu Al-Qasim Abdullah bin Muhammad
Al-Asbihani Al-Khatib, Al-Qadhi Abu Bakar Muhammad bin Abdil Baqi
Al-Ansari.”
Juga tercatat sebagai gurunya; Ismail bin As Samarqandi,
Yahya bin Al Banna’, Ali bin Al Muwahhid, Abu Manshur bin Khairun, Badar
Asy Syihi, Abu Sa’ad Ahmad bin Muhammad Az Zaurani, Abu Sa’ad Ahmad bin
Muhammad Al Baghdadi Al Hafidz, Abdul Wahhab bin Al Mubarak Al Anmathi
Al Hafizh, Abu As Suud Ahmad bin Ali bin Al Majalli, Abu Manshur
Abdurrahman bin Zuraiq Al Qazzaz, Abu Al Waqt As Sajzi, Ibnu Nashir,
Ibnu Al Baththi dan guru-gurunya yang lain yang jumlahnya lebih dari 80
orang.
Murid-muridnya: Az-Zahabi mengatakan, “Murid-muridnya
adalah Muhyiddin Yusuf (anaknya yang menjadi guru besar di Dar
al-Mu’tashim billah), Ali An-Nasikh (anaknya yang paling besar),
Al-Waizh Syamsuddin Yusuf bin Farghali Al-Hanafi (cucunya, penulis
Mir’ah Az-Zaman), Al-Hafiz Abdul Ghani, Syaikh Muwaffaquddin Ibnu
Qudamah, Ibnu Dubaitsi, Ibnu An-Najar, Ibnu Khalil, Adh-Dhiya’,
Al-Yaldani, An-Najib Al-Harrani, Ibnu Abiddaaim, dan murid-muridnya yang
lain. Sedangkan murid-muridnya yang mendapatkan ijazah darinya adalah
Syamsuddin Abdurrahman, Ibnu Al-Fari, Ahmad bin Abi Al-Khair, Al-Khadr
bin Hammuyah dan Al-Quthb bin Ashrun.” [Siyar a’lam an nubala’: 21/367]
Beliau rahimahullah wafat pada tahun 597 Hijrah/1201 Masihi. Antara karya-karyanya ialah:
1. Talbis Iblis
2. Saidul Kathir
3. Al-Wafa fi Ahwal al-Mustafa
4. Ruuhul Ma’ani
5. Manaqib Umar ibn Abdul Aziz
6. Manaqib Al-Baghdad
7. Daf’u Subahti Tasybib wal Radd ‘ala al-Mujassimah
8. Taqwim Al-Lisan
9. Funun Afnan fi Ulumil Quran
10. Mukhtasar Al-Sair wal Akhbar dan banyak lagi.
Semoga beliau ditempatkan dalam kalangan hambaNya yang bertaqwa. Amin.
والله أعلم بالـصـواب
Repost by Qalam Hazim
take from Akhi Ad-dien...
http://addienblog.blogspot.com/2014/03/talbis-iblis-muqaddimah-dan-ringkasan.html
Comments
Post a Comment