Doa ku untuk Tun Dr. Mahathir...
lafaz Assalamualaikum...moga kita berada dalam lindungan ALLAH Azza Wajalla...
disini aku cuba kongsikan satu artikel lama, daripada Akhi Hilal Asyraf...sengaja aku nukilkan agar ia membuat kita berfikir...betapa pentingnya ILMU Agama...meskipun mempunyai kedudukan...ILMU Agama adalah sebaik bekalan...
Disini, saya cuba re-edit and repost berkaitan dengan seorang tokoh Negara...disebalik nama, seantero dunia pasti mengenalinya...namun, bila terbaca apa yang beliau lontarkan, seolah diri ini tidak percaya...aku tak layak nak judge beliau...kita semua tak layak menilainya...kita sama adalah hamba Allah...apa yang kongsi ini, moga ia bermanfaat untuk kita...doa ku untuk Tun Dr Mahathir akan sentiasa bersama...
Assalamu’alaikum wa rahmatullahi wa barokatuh,
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT, kerana atas rahmat dan
kasih sayangNya, Dia masih membenarkan lagi kita meneruskan kehidupan,
membuka peluang untuk bertaubat, dan ruang untuk kita melakukan
kebaikan.
Alhamdulillah, tempoh hari Tun Dr Mahathir telah melontarkan soalan-soalannya kepada saya di:
Saya telah respon dengan jawapan saya di:
Pada 02 April 2012 pula, Tun Dr Mahathir telah memberikan respon di:
Maka suka untuk saya memberikan respon saya kepada jawapan Tun yang terakhir itu sebagai penegasan saya kepada stand saya.
Saya harap, Tun sebagai seorang pemimpin yang bijaksana dan terbuka,
bersedia juga untuk mendengar pandangan saya terhadap jawapan beliau.
Semoga jawapan saya ini memberikan manfaat kepada kita semua.
Saya akan letakkan sekali jawapan-jawapan, statement-statement, dan
persoalan-persoalan Tun di dalam artikel ini, dan respon saya akan wujud
di bawah garisannya.
Respon saya ini agak panjang. Saya berharap, pembaca mengambil masa membacanya dengan baik.
Tun Dr Mahathir yang saya kasihi kerana Allah SWT,
————————————–
1. Saya ucap terima kasih kepada Hilal Asyraf kerana menjawab dengan panjang lebar soalan-soalan saya.
————————————–
Saya mengucapkan sama-sama. Sungguh saya sangat senang hati Tun sudi
baca walaupun panjang. Nyata itu menunjukkan kerendahan hati Tun. Kala
ada orang mempersoalkan mengapa saya menulis panjang lebar, Tun dengan
lapang hati tidak kisah, bahkan sanggup membacanya.
Itu nyata menambahkan rasa hormat saya kepada Tun.
Saya yang sepatutnya mengucapkan terima kasih. Terima kasih Tun.
————————————-
2. Sebenarnya saya membuat soalan-soalan kerana ingin
mendapat pengesahan berkenaan reaksi terhadap apa yang telah diucapkan
oleh saya berkenaan hudud.
3. Jawapan Hilal mengesahkan apa yang saya syaki, iaitu Hilal
dan mungkin ramai orang Islam lain berpendapat bahawa wahyu Allah
s.w.t. seperti yang terdapat dalam Al-Quran adalah setaraf dengan Hadith
sohih Bukhari, iaitu kesahihan yang dibuat oleh manusia biasa walaupun
pakar dalam bidang Hadith.
————————————–
Ya. Saya sebenarnya sudah dapat agak itu tujuan Tun. Sebab itu saya
berusaha menjawab dengan rujukan. Sebagai tanda jawapan saya punya asas.
Tiadalah saya menjawab sekadar mendengar orang kata, atau berfikir
menggunakan fikiran saya semata-mata.
‘Setaraf dengan hadith sohih bukhari’ ini satu kenyataan yang silap,
Tun yang saya kasihi. Yang saya nyatakan, hadith, as-sunnah, yang
Rasulullah SAW benar-benar buat itu.
Manakala berkenaan Hadith Sohih Bukhari, saya hanya menyatakan taraf
kekuatannya yang setakat ini masih tidak dinafikan para ulama’. Sudah
saya nyatakan mengapa dan kenapa. Bahkan saya juga menyatakan bahawa,
sekiranya terdapat juga apa yang kita rasa silap pada Bukhari ini, boleh
kita kaji dengan ilmu jarah wa ta’dil.
Saya rasa, saya jelas tulis berkenaan bagaimana perlunya kita kembali
kepada ilmu jarah wa ta’dil, ilmu periwayatan hadith, merujuk
kitab-kitab ar-rijal untuk perkara sedemikian.
Perkara ini, Imam Al-Bukhari pun tidak terkecuali. Cuma, Imam
Al-Bukhari, walau disaring seketat ini, tiada yang dapat menafikan
keampuhan hadith-hadith yang diriwayatkan olehnya. Itu maksudnya, Tun.
Jadi, sekiranya kita masih hendak meragui betapa mantapnya
hadith-hadith yang diriwayatkan oleh seorang Imam Al-Bukhari, maka
pergilah kita nilai periwayatannya. Saya terangkan dengan detail tempoh
hari, adalah supaya kita tidak semata-mata menilai Bukhari, hatta
imam-imam perawi hadith lain, sewenang-wenangnya.
Perkara ini ada ilmunya Tun. Ibarat kalau kita mahu cabut gigi yang
sakit, bukan dicabut semberono sahaja. Ada tekniknya kan Tun? Sebab
setahu saya, kalau kita main cabut sahaja, maka gigi kita akan tumbuh
dalam keadaan tidak tersusun, tidak cantik.
Saya kira, begitulah juga ilmu periwayatan hadith. Mahu nyatakan
satu-satu hadith itu tidak benar, maka perlulah melalui ‘teknik’nya.
Itu mesej saya apabila saya terangkan dengan panjang lebar tempoh hari, Tun.
—————————————–
4. Lebih teruk lagi ialah pendapat bahawa ada ayat Al-Quran
yang sudah dimansuh tetapi masih boleh dibaca iaitu baca tanpa terima.
5. Tidak pula disebut ayat yang mana yang telah dimansuh.
Apakah yang dimansuh ini ialah ayat yang bertentangan dengan Hadith yang
dikatakan sohih?
——————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Telah saya berusaha nyatakan dengan sebaik mungkin, bahawa perkara
itu(pemansuhan), perlu kita menyelam pula ke dalam ilmu nasakh wa
mansukh. Perkara ini Tun, semuanya telah didokumentasikan. Telah dikaji.
Tun boleh buka kitab seperti ‘Ulum Al-Quran karangan Allahyarham Sheikh
Fadhl Hassan ‘Abbas, ulama’ terkenal dalam bidang Al-Quran di Jordan.
Anak muridnya, Dr Muhammad Jamal adalah guru saya dalam bidang tafsir
Al-Quran.
Ayat Al-Quran ada yang dimansuhkan hukumnya, tetapi dikekalkan
bacaannya. Saya tak nyatakan tempoh hari, kerana saya tak rasa itu perlu
dalam perbincangan tempoh hari. Tun pun mahu seringkas yang mungkin,
dan saya pula menyedari penulisan saya sudah panjang. Tetapi Tun minta
kali ini, saya berilah beberapa contoh:
1 – Ayat 184 Surah Al-Baqarah: “dan wajib atas
orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya)
membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.”
Dimansuhkan dengan ayat 185 Surah Al-Baqarah: “dan
sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka,
Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada
hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah
menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu
menanggung kesukaran.”
2 – Surah Al-Anfal ayat 65: “ Jika ada di antara kamu dua
puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari
pihak musuh yang kafir itu); dan jika ada di antara kamu seratus orang,
nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir,
disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti.”
Dimansuhkan dengan ayat 66 Surah Al-Anfal: “Sekarang
Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu)
kerana Ia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan; oleh itu jika ada
di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat
menewaskan dua ratus orang; dan jika ada di antara kamu seribu orang,
nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah.”
3 - Surah Al-Muzammil ayat 1-2: “Wahai orang yang berselimut!. Bangunlah sembahyang Tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa”
Dimansuhkan dengan Surah Al-Muzammil ayat 20: “Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) mengetahui bahawasanya engkau bangun (sembahyang Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama satu perduanya, dan selama satu pertiganya; dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan dari orang-orang yang bersama-samamu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu); padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Ia mengetahui bahawa kamu tidak sekali-kali akan dapat mengira dengan tepat kadar masa itu, lalu Ia menarik balik perintahNya yang terdahulu (dengan memberi kemudahan) kepada kamu; oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran (dalam sembahyang). Ia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit; dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi untuk mencari rezeki dari limpah kurnia Allah; dan yang lainnya lagi orang-orang yang berjuang pada jalan Allah (membela ugamaNya). Maka bacalah mana-mana yang sudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran; dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat; dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas). Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, -sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Dimansuhkan dengan Surah Al-Muzammil ayat 20: “Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) mengetahui bahawasanya engkau bangun (sembahyang Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama satu perduanya, dan selama satu pertiganya; dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan dari orang-orang yang bersama-samamu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu); padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Ia mengetahui bahawa kamu tidak sekali-kali akan dapat mengira dengan tepat kadar masa itu, lalu Ia menarik balik perintahNya yang terdahulu (dengan memberi kemudahan) kepada kamu; oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran (dalam sembahyang). Ia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit; dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi untuk mencari rezeki dari limpah kurnia Allah; dan yang lainnya lagi orang-orang yang berjuang pada jalan Allah (membela ugamaNya). Maka bacalah mana-mana yang sudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran; dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat; dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas). Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, -sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Itu antara contoh yang saya boleh beri. Kita masih membaca kedua-dua
ayat, walau salah satu telah dimansuhkan. Jadi pada hemat saya, kita
tidak patut kata perkara ini ‘lebih teruk’.
Dan bukanlah ayat-ayat ini dimansuhkan kerana bertentangan dengan hadith yang sohih.
Kita bukannya seperti Nasrani dan Yahudi yang mengubah kitab suci mereka agar selaras dengan hawa nafsu mereka.
Kenyataan Tun, seakan-akan hendak menyatakan bahawa, ada ‘tangan’
yang mengubah Al-Quran mengikut hawa nafsu mereka. Saya yakin Tun,
perkara itu tidak berlaku.
Sudah saya jelaskan betapa ketatnya penyaringan yang berlaku, dan
bukannya dilakukan oleh satu-dua orang. Saya berharap, penjelasan saya
tempoh hari berkenaan betapa telitinya orang terdahulu di dalam Islam
dalam menjaga agama, diperhatikan semula.
Bab nasakh wa mansukh ini sahaja sudah besar dan perlu didalami, digali.
Saya yakin 100% di dalam Islam tiada isu ‘kita mansuhkan ayat itu,
kerana ia bertentangan dengan hadith ini. Kita nak hadith ini.”
Jika benar ada sedemikian, maka sarjana-sarjana Islam dari dulu
hingga sekarang adalah pembohong besar. Dan ini pada saya nyata satu
tuduhan yang berat, Tun.
——————————————
6. Berkenaan dengan Surah An-Nur, Ayat 2, (ayat yang terang
dan jelas iaitu ayat Mukhamat) dan saya perturunkannya disini;
“Perempuan dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap
seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi
oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum
agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari Akhirat dan
hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh
sekumpulan orang-orang yang beriman.”
7. Bandingkan “hukum sebat seratus kali” dengan “orang itu
direjam” dalam Hadith sohih riwayat Bukhari (Dari Jabir bin Abdullah Al
Ansar RA).
8. Bolehkah disamakan hukum sebat dan hukum rejam (iaitu
hukum bunuh)? Siapa pun yang berfikiran waras akan berkata hukum-hukum
ini amat berbeza. Justeru itu dakwaan Hilal seperti berikut, “Jelas,
sekali lagi, hukum ini daripada Al-Quran dan Hadith”, memberi gambaran
seolah-olah hukum dalam Al-Quran iaitu “sebat” adalah sama dengan hukum
rejam dalam Hadith.” Pemikiran yang waras tidak mungkin mengaku yang
sebat dengan bunuh adalah sama.
——————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Saya yakin bahawa saya pun tidak pernah kata hukum sebat dengan rejam
sampai mati itu sama. Dan saya tidak rasa bahawa saya letak ayat
‘jelas, sekali lagi, hukum ini daripada Al-Quran dan hadith’ adalah
untuk samakan hukum sebat dan hukum rejam.
‘Hukum ini’ itu adalah merujuk kepada hukuman yang dijatuhkan ke atas
penzina. Saya jelaskan pula, ada beza yang kahwin dengan belum kahwin.
Saya rasa, semua orang waras, sebab itu saya tulis begitu, sebab saya
yakin orang faham saya sedang tulis apa.
Dan sekiranya diteliti jawapan saya kepada Tun tempoh hari, maka Tun
akan menemui bahawa saya menyebut hukum rejam itu ada
pandangan-pandangannya. Saya tidak panjangkan perkara itu secara detail
kerana nyata jawapan saya telah panjang.
Ada sebahagian ulama’ menyatakan bahawa ‘rejam sampai mati’ bukan
qat’ie. Itu hanya ta’zir di zaman Rasulullah SAW kerana culture pada
zaman itu. Ada yang berdalilkan bahawa, rejam sampai mati ini hukum
ummat terdahulu. Tambahan pula, mereka ini berpendapat bahawa ayat rejam
itu telah dimansuhkan bacaan dan hukumnya sekaligus. Diganti dengan
umum, semua penzina, berkahwin atau bujang, hanya dikenakan sebat 100
kali.
Ada pula sebahagian ulama’ pula berpendapat, qat’ie, kerana terdapat
hadith sohih daripada kitab Sohih Bukhari dan Kitab Sohih Muslim, yang
menyatakan bahawa rejam dilaksanakan di zaman Rasulullah SAW dan para
sahabat meneruskannya. Diyatakan di dalam hadith yang sama juga bahawa,
Allah SWT ada menurunkan ayat rejam, dan kemudian dimansukhkan bacaan
ayat itu, tetapi kekal perlaksanaan hukumannya. Boleh rujuk: Sohih
Muslim, III, No. 4194 dan Sohih Bukhari, VIII, No. 816.
Kalau kita buka bab nasikh wa mansukh, permasalahan rejam ini ada dibincangkan.
Dan kalau kita kembali kepada Tafsir Mafatihul Ghaib karangan
Ar-Razi, dalam tafsir Surah An-Nur, perkara ini dibahaskan dengan
detail, dan kesimpulannya adalah rejam memang dari Al-Quran, ayatnya
telah dimansuhkan tetapi hukumnya kekal, dan sunnah nabawiyah melalui
hadith yang dinyatakan di atas.
Jadi jelas, sebagaimana yang saya nyatakan tempoh hari, isu rejam ini, ada perbahasannya. Sila rujuk semula jawapan saya.
Ada yang berpendapat dengan pendapat pertama, ada yang berpendapat dengan pendapat kedua.
Justeru, bila saya nyatakan ianya ada perbahasan, maka saya sendiri
tidak kata saya berpegang bahawa rejam itu sebahagian daripada hudud.
Cuma tempoh hari, semasa menulis nota itu, apabila Tun menyatakan ‘hukum
hudud adalah rekaan ahli fiqah’, saya letakkan juga perihal rejam
kerana saya nak menegaskan bahawa, ulama’ tidaklah mereka-reka perkara
itu. Jelas mereka punya asas, dan ada pendalilan mereka. Itu adalah
ijtihad mereka. Bukan mereka reka ikut hawa nafsu mereka.
Maka jika mahu menolak, pada pandangan saya, tidak patut kita sekadar menyatakan itu rekaan. Kita perlu tunjukkan dalil kita pula.
Maka jika mahu menolak, pada pandangan saya, tidak patut kita sekadar menyatakan itu rekaan. Kita perlu tunjukkan dalil kita pula.
——————————————
9. Memanglah Bukhari membuat kajian mendalam mengikut
syarat-syarat yang Bukhari sendiri mengenakan kepada dirinya. Memang pun
Hadith sohih Bukhari yang tidak bertentangan dengan ayat Al-Quran boleh
diterima sebagai sohih.
10. Yang menimbul masalah ialah apabila sohih Bukhari tidak
sama dengan wahyu Allah s.w.t. dalam Al-Quran – umpamanya Surah An-Nur,
Ayat 2.
11. Hanya dengan berkata tidak ada percanggahan antara Hadith
yang sohih dengan ayat-ayat Al-Quran bermakna menafi kenyataan.
Percanggahan memang ada seperti yang disebut diatas.
12. Jawapan, “Sekiranya kita menjumpai ta’arudh
(perlanggaran, percanggahan) ini, di antara Hadith yang sohih dengan
ayat Al-Quran, maka hendaklah kita kaji semula apakah sebabnya. Dan
biasanya, percanggahan itu bukanlah percanggahan, tetapi diantaranya
disebabkan (mengikut surat kedua Hilal):
(a) “Silap dalam periwayatan Hadith”
(b) “Ayat Al-Quran itu sudah dinasakh (mansuh) hukumnya, tetapi tidak dinasakh (mansuh) bacaannya”
(c) “Atau Rasullah s.a.w. melakukan/membenarkan/melarang perkara tersebut, sebelum ayat Al-Quran turun melarang/membenarkan”
Mengikut pendapat ini “silap periwayatan Hadith” lebih mudah
diterima kerana daripada 600,000 hadith kebanyakannya lemah dan tidak
sohih, daripada mendakwa “ayat Al-Quran itu sudah dimansuh” sesuatu yang
amat bercanggah dengan penerimaan oleh orang Islam bahawa Al-Quran itu
mengumpul semua wahyu Allah s.w.t. yang disampaikan kepada Rasulnya,
Muhammad s.a.w. untuk umat manusia.
——————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Silap dalam periwayatan ni Tun, pada pandangan saya yang do’if ini, kita nilai dengan ilmu. Bukan dengan akal semata-mata.
Ada ilmu untuk menilai silap dalam periwayatan hadith ini. Kerana itu
adanya ilmu ‘takhrij ahadith’, yang di dalamnya dibahaskan berkenaan
kitab-kitab Ar-Rijal(sejarah dan penilitian terhadap semua perawi
hadith), berkenaan jarah wa ta’dil(kritikan dan pujian kepada hadith
yang diriwayatkan), dan sebagainya.
Bukannya bila kita tengok nampak macam tak kena, terus kita hukum ini
salah dari periwayatan. Contoh nak kata periwayatan itu silap adalah,
ada orang yang diketahui nyanyuk dalam senarai perawi hadith tersebut.
Maka bolehlah kita persoalkan. Contoh lain, diketahui bahawa salah
seorang perawi hadith tersebut memang terkenal sebagai penipu. Maka
bolehlah kita persoalkan.
Maka, sekiranya kita hendak nyatakan satu-satu hadith itu salah dalam
periwayatannya, maka perlulah kita gali semua kitab-kitab Ar-Rijal,
mengamalkan teknik jarah wa ta’dil, dan nyatakan di mana kecacatannya.
Bukan semudah dengan: “Saya rasa hadith ini tidak sohih.”
Dan itu sama sekali tidak menafikan wujudnya ayat Al-Quran yang
dimansuhkan. Saya rasa Tun, perkara nasakh wa mansukh ini, dalam teks
pengajian agama yang Kementerian Pelajaran tetapkan pun ada nyatakan.
Dan ini bukan bicara seorang dua ulama’. Perkara ini ada perbincangan
dan perbahasannya. Jika Tun mahu nafikan, maka kemukakan rujukannya.
Kemudian, jelas bahawa saya telah memberikan penerangan yang saya
nyatakan tiada percanggahan itu adalah hadith yang benar-benar datang
daripada Rasulullah SAW. Saya sudah nyatakan, kalau daripada hadith yang
sohih itu, tetap juga berlaku percanggahan, maka perlulah dikaji
terlebih dahulu periwayatannya, atau bab nasakh wa mansukhnya.
Persoalannya, di mana kesilapan Bukhari di dalam periwayatannya? Saya
memandang berat akan hal ini kerana, sekiranya kita menuduh Bukhari
silap, maka kita automatik menuduh ulama’ pada zamannya, juga pada
zaman-zaman selepasnya, juga silap. Sedangkan, Kitab Sohih Bukhari itu
saban waktu dikaji dan dikaji.
Sekiranya yang dikatakan ‘percanggahan’ itu benar-benar
‘percanggahan’, maka perkara ini nyata besar, dan tuduhan ini diletakkan
atas bahu para ulama’ terdahulu hingga sekarang. Jadi, adalah
sepatutnya, jika kita mahu membuktikan ‘benar bahawa Bukhari
meriwayatkan hadith yang bercanggah, dan ini adalah satu kesilapan pada
pihak Bukhari’, maka datangkanlah dengan bukti bahawa Bukhari
benar-benar tersilap. Bukan sekadar berkata begitu sahaja.
———————————————
13. Hilal sendiri mencatit, “Menolak apa-apa sahaja daripada
Al-Quran hukumnya adalah kafir”. Surah Al-Maidah, Ayat 44 berbunyi “Oleh
itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut
kepadaKu, dan janganlah kamu menjual ayat-ayatKu dengan harga sedikit,
dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh
Allah maka mereka itulah orang-orang kafir. Tidak pula disebut di
mana-mana “tidak menghukum mengikut Hadith adalah kafir.”
———————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Antara arahan Allah SWT di dalam Al-Quran adalah:
“Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah kepada
kamu maka terimalah, dan apa jua yang dilarang olehnya apa yang kamu
lakukan, maka berhentilah.” Surah Al-Hasyr ayat 7.
Menolak hadith sohih yang memang tak mampu ditentang lagi
kesohihannya(menandakan ianya memang daripada Rasulullah SAW), bukankah
telah melanggar, meninggalkan perintah Allah SWT dalam surah Al-Hasyr
ayat 7 ini, Tun?
Sekiranya kita mahu menolak satu-satu hadith, kita patut
membahaskannya terlebih dahulu. Kita kaji terlebih dahulu. Bukan kita
tolak begitu sahaja. Saya sudah nyatakan akan betapa ketatnya perkara
ini perlu dijalankan.
———————————————-
14. Memansuhkan ayat Al-Quran samalah dengan menolak ayat
Al-Quran dan hukumannya juga tentulah kafir. Siapakah yang memansuhkan
ayat Al-Quran dan ayat yang mana yang dimansuhkan? Tidak ada bukti yang
Nabi yang memansuhkannya. Jika sebelum diterima wahyu, Rasullah s.a.w.
melakukan/membenarkan/melarang perkara tersebut, apakah apabila kemudian
Nabi Muhammad menerima wahyu dari Allah s.w.t. maka Nabi akan menolak
wahyu dan mengekalkan pendapatnya yang terdahulu?
———————————————-
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Sekiranya kita mendalami ayat-ayat Allah SWT, Allah sendirilah yang
sebut fasal nasakh wa mansukh ini Tun. Pembaca Al-Quran yang mentadabbur
Al-Quran, kalau pun tidak arif dalam isu nasakh wa mansukh, akan
mengetahui bahawa perkara itu ada.
Hal ini kerana, Allah SWT sendiri menyebut dalam firmanNya:
“Ayat mana saja yang Kami nasakhkan, atau Kami jadikan
(manusia) lupa kepadanya, Kami datangkan yang lebih baik daripadanya
atau yang sebanding dengannya. tidakkah kamu mengetahui bahwa
Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu” Surah Al-Baqarah ayat 106
“Dan apabila Kami tukarkan satu ayat (Al-Quran) untuk
menggantikan ayat yang lain (yang dimansukhkan), dan Allah memang
mengetahui akan apa yang Ia turunkan, – berkatalah mereka (yang kafir):
“Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) hanyalah seorang pendusta”;
(padahal Nabi Muhammad tidak berdusta) bahkan kebanyakan mereka tidak
mengetahui hakikat yang sebenarnya.” Surah An-Nahl ayat 101.
Bukannya Rasulullah SAW yang mansuhkan. Allah yang mansuhkan. Apakah
sekarang ini, selepas membaca ayat-ayat ini, kita nak kata Rasulullah
SAW pula yang reka-reka ayat ini? Allah telah siap-siap sebut bahawa
memang akan ada yang tuduh Rasulullah SAW itu pendusta.
Tiada manusia yang memansuhkan ayat Al-Quran. Jelas, kalau manusia
yang buat, kita akan kata dia kafir. Tetapi masalahnya Tun, yang
mansuhkan ni, Allah. Maka, mustahil Tuhan kita kafir.
Sekiranya kita masuk di dalam ilmu asalib bayan(cara-cara
penyampaian) Al-Quran, dan i’jaz Al-Quran(mukjizat Al-Quran), kita akan
melihat betapa sempurnanya Al-Quran dari segi susunan bahasa. Bahkan,
setiap kalimat yang wujud di dalam Al-Quran, adalah signifikan semuanya.
Mustahil manusia mampu melakukan sedemikian rupa. Rujukan saya akan hal
ini adalah Kitab Asalib Bayan, dan Kitab I’jaz Al-Quran karangan
Allahyarham Dr Fadhl Hassan ‘Abbas.
Maka jelas, sekiranya ada campur tangan manusia di dalam Al-Quran
kita sekarang, kita akan menjumpai kedangkalannya. Sebab itu antara
kewajipan kita mengekalkan teks arab untuk Al-Quran, kerana teks asal
itulah yang akan membuktikan kebenarannya. Tidak seperti Bible yang kini
tidak lagi menggunakan bahasa asalnya, dan jelas kita nampak banyak
kelemahannya hasil campur tangan manusia di dalamnya.
Jadi, saya amat yakin tiada campur tangan manusia di dalam hal ini,
dan pemansuhan itu dilakukan oleh Allah SWT sendiri. Sekiranya ada
campur tangan manusia, jelas Al-Quran akan menjadi dangkal dan janggal
bacaannya.
Kita boleh cuba perkara ini dengan membaca Al-Quran-Al-Quran palsu
yang direka oleh musuh-musuh Islam. Akan menjadi jelas apa yang saya
sebutkan ini.
————————————
15. Bolehkah kita terima bahawa Rasulah s.a.w. ingkar dan
menolak wahyu dari Allah s.w.t.? Ini tidak masuk akal dan tidak disebut
di mana-mana.
———————————–
Ya. Memang tidak masuk akal. Saya sendiri tidak sebut begitu. Saya sudah jelaskan sebelum ini akan hal ini.
————————————
16. Tidak mungkin Hadith disamakan dengan wahyu Allah s.w.t.
Hadith bergantung kepada periwayatan, penilaian/kajian oleh manusia
biasa sedangkan wahyu Allah oleh Rasullah s.a.w. untuk umat manusia.
———————————-
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Saya rasa, salah faham hanya akan berlaku, sekiranya kita sama
ratakan semua hadith yang diriwayatkan oleh pelbagai jenis perawi. Yang
saya nyatakan setaraf dengan wahyu Allah SWT, adalah hadith yang sohih
yang memang daripada Rasulullah SAW. Telah saya nyatakan tadi perkara
ini.
Sekiranya tidak setaraf, maka buat apa Allah SWT berikan autoriti
kepada Rasulullah SAW agar perintah baginda dan larangan baginda diikuti
seperti di dalam Surah Al-Hasyr ayat 7?
Buat apa Allah SWT berfirman di dalam surah An-Najm ayat 2-4, yang bermaksud:
“Rakan kamu (Muhammad yang kamu tuduh dengan berbagai
tuduhan itu), tidaklah ia menyeleweng (dari jalan yang benar), dan ia
pula tidak sesat (dengan kepercayaan yang salah). Dan ia tidak
memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam) menurut
kemahuan dan pendapatnya sendiri. Melainkan yang diperkatakannya itu
(sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan
kepadanya”
Dan hadith Rasulullah SAW juga untuk seluruh ummat manusia.
Kalau hendak diperbahaskan dengan lebih detail dan panjang, Al-Quran
pun ada penilaian dan kajian oleh manusia biasa. Sebab itu zaman
berzaman, wujud pentafsir Al-Quran yang mentafsirkan Al-Quran.
Cubalah Tun santuni tafsir-tafsir para pentafsir dari zaman berzaman
seperti Kitab Mafatihul Ghaib karangan Ar-Razi, Tafsir At-Tobari oleh
Muhammad ibn Jarir, Tafsir Ruuhul Ma’ani oleh Imam Alusi, Tafsir Fi
Zilalil Quran karangan Syed Qutb dan sebagainya.
Tinggalnya, kalau hendak kita lihat ‘kurang’nya hadith berbanding
Al-Quran adalah, hadith ada yang diriwayatkan dengan makna tanpa
lafaznya yang asal. Manakala Al-Quran, kita riwayatkan dengan teksnya
yang asal.
Manakala dari segi periwayatan dan sebagainya, saya telah jelaskan di
dalam jawapan saya tempoh hari. Al-Quran pun diriwayatkan juga. Kita
boleh rujuk semula ilmu yang membahaskan berkenaan pembukuan Al-Quran.
Kita membahaskan hadith, kita juga membahaskan Al-Quran. Perkara ini
berjalan zaman berzaman. Perkara ini berlaku, kerana autoriti Al-Quran
dan Hadith adalah sama. Hanya akan jadi tidak sama, sekiranya ayat
An-Najm 2-4 itu tidak wujud. Tetapi ayat itu nyata wujud, menguatkan
bahawa hadith Rasulullah SAW, apa yang Rasulullah SAW buat, suruh,
larang, semuanya adalah wahyu daripada Allah SWT.
Maka dengan itu saya tidak nampak ini ‘persamaan taraf antara hadith dan Al-Quran’ sebagai satu masalah, satu keraguan, Tun.
Saya rasa, mungkin ramai orang salah faham berbezanya antara
‘hadith’/’sunnah’ dengan ‘ilmu hadith’/’ilmu sunnah’. Sama macam ramai
orang salah faham terhadap berbezanya ‘Aqidah’, dengan ‘ilmu Aqidah’.
————————————
17. Manusia terdedah kepada berbagai-bagai kelemahan dan
kesilapan. Nabi Muhammad adalah Rasul dan Baginda tidaklah seperti
manusia biasa dengan kelemahan-kelemahan mereka.
————————————
Itu kita akui, Tun. Rasulullah SAW adalah maksum. Nyatanya baginda tidak akan sesekali sama dengan kita, manusia biasa ini.
———————————–
18. Umat Islam sekarang ini berada dalam keadaan yang buruk
dan terhina. Negara mereka diserang, dilanda dan dihancurkan. Ratusan
ribu orang Islam dibunuh, diseksa, ditawan; sekatan makanan dan
ubat-ubatan menyebabkan beribu-ribu kanak-kanak dan orang tua mati.
Agama Islam dicemuh, dikatakan agama pengganas yang dibawa oleh Nabi
yang dikatakan ketua pengganas dan bermacam lagi.
19. Al-Quran berkata segala yang baik datangnya dari Allah s.w.t. dan segala yang buruk datangnya dari kita sendiri.
20. Bagi saya adalah jelas keburukan yang menimpa umat Islam adalah kerana perbuatan kita sendiri.
21. Untuk mengenalpasti apa yang salah yang dilakukan oleh
umat Islam, saya membaca Al-Quran untuk mendapat panduan darinya. Dan
saya dapati sungguh banyak daripada ajaran dan panduan yang terdapat
dalam Al-Quran tidak diamalkan oleh kita. Ada juga yang ditolak oleh
kita untuk mematuhi ajaran daripada punca lain.
—————————————
Ya. Bahagian ini, saya nyata bersetuju dengan Tun. Memang benar,
kehinaan yang kita terima hari ini adalah kerana kesilapan kita sendiri.
Membelakangkan ajaran Allah SWT yang sebenar.
Kita telah meninggalkan cara hidup Islam yang sebenar, mengambil
sistem lain sebagai perlembagaan untuk mentadbir negara kita, dan
membiakkan korupsi, serta meninggalkan keadilan yang sebenar. Isu
seperti kronisme, nyata memberikan kita hentaman yang sangat teruk
kepada kepimpinan negara, sekaligus memberikan kesan kepada rakyat
marhein.
Kita biarkan maksiat berleluasa bebas, memudahkan urusan-urusan
kemungkaran, membuka peluang kepada hedonisme untuk meracun kehidupan
masyarakat, dan menyempitkan pandangan manusia terhadap Islam yang
sebenar.
Ada pula dari kalangan kita menggunakan agama sebagai ‘senjata’ untuk
menjatuhkan lawan, menjatuhkan saingan, menyebabkan akhirnya salah
faham terhadap agama itu sendiri membiak. Kita letak agama atas nama
bangsa, menyebabkan agama kelihatan lebih sempit, memberikan pandangan
negatif terhadap Islam itu sendiri.
Kita warnakan Islam dengan pelbagai warna, mengikut hawa nafsu kita.
Ya, ini semua salah kita sebenarnya, yang meninggalkan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai perlembagaan hidup.
—————————————-
22. Apabila sahaja datang orang yang pandai bercakap maka
kita mengikuti mereka. Sebab itu ada Ashaari dan Ayah Pin. Dan banyak
pula tarikat diadakan yang tidak menepati ajaran Islam.
23. Dan ramai juga yang lebih percaya kepada punca ajaran yang tidak dari Al-Quran, bahkan bertentangan dengan Islam.
24. Sebaliknya kita tahu Islam adalah Ad-deen, cara hidup.
Dan sesungguhnya terdapat panduan yang jelas dalam Al-Quran berkenaan
cara hidup bagi orang Islam. Dan jika cara hidup ini diamalkan maka
tetap orang Islam akan berjaya, akan terpelihara daripada keburukan yang
disebut tadi.
—————————————–
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Sebab itu saya tegaskan dalam jawapan saya kepada Tun tempoh hari
bahawa, punca ajaran Islam yang sebenar hanyalah Al-Quran dan As-Sunnah.
Bukan fatwa ulama’, bukan ajaran tuk-tuk guru. Fatwa ulama’ dan ajaran
tuk-tuk guru itu sendiri perlu mengikuti, selaras, dengan apa yang
Al-Quran dan As-Sunnah gariskan.
Saya tegaskan sedemikian kerana, saya tidak mahu masyarakat kita
kekal dalam ‘taklid buta’. Ikut semberono, mendewa-dewakan ulama’ hingga
ke aras yang tidak sepatutnya.
Saya sendiri kurang senang dengan herdikan – hei, dia itu ulama’, dia
tahu lah. Jangan pandai-pandai tegur dia – sebagaimana saya juga kurang
senang dengan herdikan – dia itu Perdana Menteri, dia mestilah tahu
semua – sebab jelas untuk saya, itu semua argumentasi yang tidak matang.
Kerana itu, pertama sekali, sebelum kita pergi kepada rakyat marhein,
maka kita perlu tekankan kepada para ulama’ dan kepimpinan negara agar
amanah, dan jujur, dalam membawa Al-Quran dan As-Sunnah yang sebenar.
Bukan menggunakan hanya sebahagian ayat bagi memenangkan perjuangan
mereka, dan meninggalkan pula sebahagian yang lain yang tidak selari
dengan perjuangan mereka.
Kerana dua golongan inilah yang akan mempengaruhi masyarakat marhein dan ‘memerangkap’ pemikiran mereka.
Sebab itu, saya tidak pernah bersetuju dengan sekadar orang
menggertak dengan: “Ini kata ulama’ tau!” atau “Ini Perdana Menteri
cakap!” dan sebagainya. Kerana itu ‘memenjarakan’. Sedangkan yang kita
perlu adalah perbahasan secara terbuka, bersama rujukan, bersama
pendetailan, mengimbang kedua-dua pandangan dan melakukan pengkajian.
Saya rasa, kalau rakyat kita dididik dengan perkara ini secara
serius, maka tidak akan berlaku isu ramai orang mengikut Abuya(Arqam)
dan Ayah Pin.
Nyatanya, apabila saya memberikan rujukan, saya seakan mengajak
masyarakat membuka kitab-kitab tersebut, bukan sekadar dengar ulama’
kata, bukan sekadar dengar pemimpin kata. Sebagaimana saranan Tun,
jangan sekadar dengar orang yang pandai bercakap sahaja, terus ikut.
Sebab itu saya memberikan rujukan.
———————————————-
25. Tafsiran ajaran Islam yang berbeza-beza, mengutamakan
Hadith lebih dari Al-Quran, fatwa yang dibuat yang tidak membantu umat
Islam, dan kesediaan mengikut nafsu dan tidak akal fikiran, ghairah
untuk menunjuk-nunjuk betapa kuatnya ke-Islaman kita – semua ini
menyumbang kepada keburukan yang menimpa umat Islam.
26. Sesungguhnya umat Islamlah yang bersalah, terutama kerana
membelakangkan wahyu Allah s.w.t. dalam Al-Quran. Selagi kita tidak
mengaku kesalahan kita, selagi kita tidak kembali kepada ajaran Islam
yang sebenar iaitu yang didapati dalam Al-Quran serta Hadith sohih dan
fatwa-fatwa yang tidak bertentangan dengan Al-Quran, selama itulah kita
akan berada dalam keadaan terhina dan tertindas.
————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Saya tidak nafikan memang kebanyakan ummat Islam hari ini, hidup dengan membelakangkan Al-Quran dan As-Sunnah.
Saya sentiasa nampak, kedua-duanya perlu bergerak seiring.
Saya bersetuju dengan betapa buruknya jika kita sekadar ghairah
menunjuk-nunjuk kuatnya ke-Islaman kita. Memang benar, ini hanya akan
menyumbang kepada keburukan yang menimpa ummat Islam hari ini.
Ramai menilai baiknya Islam kita semata-mata pada pakaian,
semata-mata kepada bahasa ana-enta. Pada banyaknya masjid. Pada indahnya
seni Islam pada bangunan-bangunan kita. Sedangkan Islam lebih luas
daripada itu. Islam perlu dibina dengan kefahaman, justeru masyarakat
perlu dididik dengan asas-asas dan cara hidup Islam yang sebenar. Itu
yang patut kita utamakan, agar dapat membina rakyat yang kuat dan bersih
kefahamannya. Barulah selepas itu, pakaian, bahasa, masjid yang kita
bina, seni Islam yang wujud pada bangunan-bangunan kita, punya maknanya.
Saya juga bersetuju dengan Tun dalam keperluan kita kembali kepada
Al-Quran, dan hadith sohih, serta apa-apa yang tidak bertentangan dengan
Al-Quran dan As-Sunnah As-Sohihah itu sendiri.
———————————–
27. Saya akui ada hukum potong tangan si pencuri. Tetapi
pelaksanaannya mestilah mengambil kira keadaan. Jika kita tidak dapat
laksanakan hukum ini kepada semua kerana perbezaan agama dan kemungkinan
huru-hara berlaku, adalah lebih baik kita tidak laksanakan hukum ini
keatas orang Islam sahaja sehingga berlaku ketidakadilan.
28. Saya tidak berkata orang Melayu banyak yang mencuri
tetapi hakikatnya jumlah mereka yang mencuri di negara ini lebih ramai
daripada orang bukan Islam. Hukuman yang berbeza antara rakyat sebuah
negara tetap akan memperlihatkan ramai orang Melayu yang kudong tangan
sementara orang bukan Islam kena dua bulan penjara. Adilkah ini?
————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Maka akhirnya, Tun mengakui. Maka jelas, ini bukan rekaan ulama’ fiqah.
Ya, saya bersetuju dengan Tun sekiranya Tun menyatakan
perlaksanaannya perlulah mengambil kira keadaan. Tetapi untuk saya, saya
kekal percaya bahawa ‘keadaan masyarakat majmuk’ bukanlah halangan
untuk melaksanakannya.
Izinkan saya memberikan pandangan saya berkenaan hal ini. Mungkin Tun dapat menelitinya. Ini sekadar pandangan saya.
Tun yang saya hormati, saya lebih percaya bahawa, antara halangan
yang besar untuk melaksanakan hukum ini adalah kerana ‘para pemimpin
negara sendiri masih belum dipersoalkan pengambilan harta-harta mereka’.
Hudud ini asasnya adalah keadilan. Tun sendiri sebut tempoh hari. Adil
diulang berkali-kali di dalam Al-Quran. Saya sendiri tidak bersetuju
sekiranya hukum hudud ini disalah guna untuk menjatuhkan musuh politik
atau membuatkan rakyat tunduk buta kepada kerajaan dan sebagainya.
Maka, saya melihat, yang pertama sekali perlu kita tegakkan hudud ini
adalah kepada pemimpin, sebelum kita sibuk mahu menghukum rakyat. Saya
sendiri tidak bersetuju jika rakyat yang mencuri roti kerana miskin kita
hukum, tetapi pemimpin yang kaya raya tanpa kita tahu datang daripada
mana hartanya tidak dipersoalkan dan tidak diberikan hukuman hudud ini.
Bahkan, di dalam peraturan untuk menjalankan hukum hudud itu sendiri
adalah ketat. Saya sebelum ini beberapa kali menyatakan bahawa saya
tidak arif akan persoalan ‘bagaimana hukum hudud itu perlu dijalankan’.
Namun alhamdulillah, baru-baru ini Dr Asri Zainal Abidin bertandang ke
Jordan, saya sempat berdiskusi dengannya akan hal perlaksanaan hudud
ini.
Dengan diskusi bersamanya itu, saya bertambah yakin bahawa, hukum
hudud itu dilaksanakan dengan penuh adil dan saksama. Tiada ummat Islam
akan rugi, sekiranya hukum hudud ini dijalankan secara benar, jujur dan
amanah.
Sekiranya kita takut orang melayu rugi kerana ramai yang kudung, maka sudah tiba masanya kita lakukan beberapa perkara.
1 – Memastikan sistem urusan pembayaran zakat mantap dan kemas. Semua
bayar, dan semua zakat yang dibayar itu pula diberikan kepada yang
berhak. Bukan pergi ke tempat lain yang tidak sepatutnya.
2 – Menghukum dan membuang mereka yang tidak amanah dalam menguruskan
duit zakat, seterusnya menggantikan dengan yang lebih amanah, dan
mengetatkan pemerhatian terhadap isu zakat.
3 – Mengenal pasti orang yang miskin, dan utamakan zakat kepada
mereka. Pastikan ada progres kenaikan taraf hidup seperti diberi peluang
pekerjaan, dan sebagainya.
Pada hemat saya Tun, sekiranya perkara ini berjalan dengan baik,
selepas itu, kalau ada juga orang mencuri, memang patut dipotong
tangannya sahaja sebagai pengajaran. Apabila telah terhapus ‘sebab untuk
mencuri’, pergi mencuri juga, memang patut dikenakan hukuman yang berat
kerana mencemarkan keadaan yang harmoni yang telah kita bina. Dan ini
tidaklah kita laksanakan kerana ‘kita geram’ dan sebagainya. Kita pilih
potong tangan, kerana memang Allah SWT yang sebut kena potong tangan.
Potong tangan ini Tun, sekadar yang saya faham, bukan semua kecurian kita potong tangan.
Ketika saya bersembang dengan Dr Asri Zainal Abidin tempoh hari, dia
menyatakan bahawa kerajaan terlebih dahulu perlu bertanggungjawab
menyediakan suasana yang kondusif, memberikan hak-hak yang sepatutnya,
telus dan amanah dalam pengurusan zakat, dan pemimpinnya sendiri tidak
korup dan merampok harta negara. Dalam suasana yang harmoni itulah,
hudud dijalankan. Bila dijalankan pula, ada peraturannya. Curi, bukan
semua curi kena potong. Ada kadarnya. Kemudian kalau mencuri sebab
lapar, sebab miskin, kerajaan yang kena check balik, kenapa sampai boleh
lapar dan miskin rakyat ini? Kerajaan buat apa sampai dia lapar dan
miskin?
Begitulah yang sebenarnya saya faham Tun.
Jadi, saya tidak nampak ruginya perkara ini Tun. Bahkan, ini memberikan imej yang baik kepada orang Islam, Tun.
Jadi, saya bersetuju ‘keadaan sekarang’ bukan keadaan yang pantas
untuk kita laksanakan hudud. Maka, kita patut berusaha ubah keadaan ini.
Bukan asyik menyalahkan keadaan, dan menjadikan keadaan sebagai alasan.
————————————
29. Hukum bunuh orang yang murtad adalah juga dari Hadith. Hukum ini bukan dari Al-Quran.
Hudud
30. Dalam Quran hudud diterjemah dengan perkataan “had” atau
dalam Bahasa Inggeris “limit”. Had bermakna “setakat itu” tidak boleh
lebih daripada itu.
31. Hukum-hukum yang terdapat dalam Al-Quran adalah hukum
yang maksimum, yang tertinggi yang boleh dikenakan. Ini bermakna hukum
yang kurang daripada yang tertinggi juga boleh dikenakan.
32. Tetapi kita asyik dengan nafsu yang ingin menunjuk-nunjuk
betapa kerasnya pegangan kita kepada agama Islam. Justeru itu kita
tafsir hudud bermakna yang tertinggi sekali daripada hukuman yang
mungkin dijatuhkan mestilah dikenakan setiap kali.
33. Al-Quran dan agama Islam memberi banyak kelonggaran
kepada pengamalan agama kita. Islam bukan diturunkan oleh Allah s.w.t.
untuk menjadi beban kepada penganutnya.
34. Tetapi ramai daripada kita suka jika Islam menjadi beban
yang berat supaya pengamal ajaran Islam dapat buktikan betapa kuatnya
pegangan mereka kepada agama Islam. Kita suka jika kita didera sepanjang
masa supaya dapat kita tunjuk betapa kuatnya iman kita. Kerana inilah
wujud puak-puak yang keterlaluan dalam pengamalan agama mereka yang
sering berkata orang lain kurang Islam atau tidak Islam. Dengan ini
perpecahan berlaku di kalangan umat Islam sehingga mereka menjadi lemah
dan mudah diperkosa oleh orang lain.
———————————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Berkenaan hukum bunuh orang murtad ini Tun, setakat yang saya faham,
bukan murtad terus kena bunuh. Nyatanya tidak selari dengan Islam yang
mendidik tiada paksaan di dalam agama. Orang bebas memilih.
Tetapi yang murtad kemudian dibunuh ini, adalah yang murtad
kemudiannya menentang Islam secara terang-terangan. Kerana itu wujud di
dalam sejarah Islam, perang menentang ahlu riddah, yang di dalamnya
terdapat mereka yang mengaku Nabi, kemudian menafikan zakat. Kumpulan
itu bertegas, bahkan membina kekuatan untuk menentang kerajaan Islam.
Itu pun Tun, saya yakin, bukan terus dibunuh. Diberikan masa. Dibawa
kepada perbincangan. Kalau masih terus nak menentang, baru kita jalankan
hukuman ini. Itu pun kalau berjaya ditangkap.
Manakala yang murtad sendiri-sendiri, kemudian dia hidup dengan
kepercayaannya yang baru itu tanpa menentang Islam, memburuk-burukkan
Islam, maka itu buat apa dibunuh?
Kemudian sebagai kerajaan yang adil, sebelum menghukum, mestilah
diperiksa. Adalah satu tanggungjawab bagi kerajaan Islam yang sebenar,
untuk reflect semula, mengapa sampai ada ummat Islam yang murtad di
bawah pemerintahannya? Apa yang telah kerajaan abaikan, sehingga dia
memilih untuk murtad dan melakukan penentangan? Apakah kerajaan telah
zalim kepadanya, mengabaikan haknya, atau kerajaan tidak benar-benar
memahamkan mereka akan Islam? Apakah kerajaan telah menyalah gunakan
hukum Islam untuk menafikan hak yang dia sepatutnya dapat?
Kesempitan hidup dan rapuh fahaman agama, adalah antara dua punca
terbesar untuk murtad, selain kezaliman pemerintah terhadap mereka ini.
Maka, ini semua diperiksa semula.
Begitulah yang sepatutnya dilakukan, sebelum dijatuhkan hukuman bunuh. Begitu cantiknya Islam.
Maka, dengan kefahaman saya ini, saya tidak nampak salahnya ‘hukum bunuh’ untuk orang yang murtad.
Ramai orang pada saya, ‘melompat’ dari kerusi mereka dan menyatakan
hukum ini kejam. Tetapi siapakah yang mendalaminya, membahaskannya
dengan adil? Apakah hanya kerana ia datang daripada hadith, bukan dari
Al-Quran, kita boleh sewenang-wenang mempertikaikannya? Bahkan, jelas
hadith itu sohih. Jadi mengapa tidak kita persoalkan – bunuh itu
bagaimana? Orang murtad yang macam mana sampai k2ena bunuh? –
Mengapa kita suka memilih untuk terus kepada – hukum ini bukan dari
Islam. Hukum ini kejam. – dan sebagainya? Takkan Islam sekejam itu?
Tun yang saya kasihi, Saya tidak pasti siapa yang Tun maksudkan
dengan menunjuk-nunjuk itu. Saya berlepas tangan daripada mereka. Saya
juga tidak bersetuju kita ‘sekadar nampak hebat’ dengan mengangkat
hukum-hukum yang keras. Saya sendiri tidak pernah berbangga dengan
kerajaan yang mengamalkan hudud kepada rakyat, tetapi
pemimpin-pemimpinnya terlepas dan tidak dipersoalkan. Saya sendiri tidak
bersetuju, hudud dijalankan dengan rakus, tanpa kita sedarkan juga akan
kepentingan dan keluasan taubat.
Saya sendiri tidak bersetuju kita mengangkat hukum hudud terlebih
dahulu sebelum kita usaha ‘bersih’kan negara kita, sebelum kita berikan
rakyat haknya, sebelum kita educate rakyat dengan Islam yang sebenar,
sebelum kita mampu memberikan pandangan yang bersih terhadap Islam
kepada rakan-rakan non muslim di negara kita.
Saya tidak pernah menafikan kewujudan ekstrimis. Saya tidak pernah
menafikan, wujud pelbagai kesilapan dalam hendak mengamalkan Islam yang
dilakukan oleh mereka yang berautoriti ustaz, ulama’. Tetapi ini tidak
boleh membatalkan hukum itu. Yang salahnya, golongan ekstrimis itu,
golongan yang berautoriti ustaz dan ulama’ yang silap dalam pengurusan
hukum Islam.
Maka, golongan itulah yang perlu kita tentang. Kita persoalkanlah
mereka. Mengkritik pengurusan, berlainan dengan mengkritik nas.
Satu contoh: Saya setuju kita mengkritik cara pengurusan Mahkamah
Syari’ah yang hari ini jelas membebankan. Tetapi saya tidak sama sekali
bersetuju kita mengkritik kewujudan Mahkamah berteraskan Syari’ah itu di
dalam kerajaaan. Itu satu contoh.
Kritik pengurusan, kita boleh baiki dan tingkatkan pengurusannya.
Tetapi kritik ‘perkara’nya, mahu pula perkara itu datang daripada Allah
dan Rasulullah SAW, kita manusia yang biasa ini nak ‘baiki’ dan
‘tingkatkan’ macam mana perkara itu?
Contoh lain: Saya setuju kita kritik orang yang amal poligami. Tetapi
saya tidak pernah bersetuju kita kritik ‘poligami’ itu sendiri hingga
ingin mengharamkan poligami. Kita boleh betulkan orang yang silap dalam
pengamalan poligami, hingga kelihatan seperti poligami ini satu
kezaliman kepada wanita. Tetapi kalau nak kritik ‘poligami’ itu sendiri,
apakah kita nak ‘cancel’kan apa yang Allah nyatakan boleh?
Kelonggaran di dalam Islam juga berprinsip Tun. Contoh, di dalam
kapal terbang, Islam bagi kelonggaran untuk solat duduk jika tiada
tempat nak solat. Boleh tayammum, sebab mustahil tandas yang sedikit
mampu menampung ramai penumpang yang nak solat. Apatah lagi, tandas di
dalam kapal terbang perlu digunakan untuk kegunaan yang lebih penting
seperti membasuh najis. Jadi Islam benarkan solat duduk, dan tayammum.
Tetapi Islam tidak benarkan kita tinggal solat.
Begitu rupa ‘kelonggaran’ di dalam Islam.
Longgarnya berprinsip, bukan buat ikut apa akal kita rasa semata-mata.
Jadi, saya setuju kita boleh lambatkan perlaksanaan hukum hudud. Kita
memang perlu lambatkannya, kerana jelas keadaan hari ini tidak
membenarkan. Maka kita perlu perbaiki keadaan hari ini, sebagaimana yang
telah saya jelaskan.
Namun ini tidak bermakna, hukum hudud itu tertolak dan terbatal.
Tetap satu hari nanti, kita perlu laksanakan hukum potong tangan kepada pencuri.
———————————————-
35. Ya. Saya bukan ulama. Saya tidak fasih dalam Bahasa Arab.
Saya tidak terlatih seperti orang yang tidak senang dengan penjelasan
saya, terlatih dan berijazah. Tetapi sebagai seorang orang Islam yang
sedih dan perihatin terhadap nasib yang menimpa orang Islam saya berhak
mencuba mengenalpasti sebab-sebab malapetaka menimpa kita.
36. Al-Quran juga berkata Allah SWT tidak akan mengubah nasib
buruk kita sehingga kita berusaha mengubah nasib kita sendiri.
Mengenalpasti sebab-sebab nasib kita menjadi buruk adalah usaha awalan
untuk memperbaikinya.
————————————————
Tun yang saya kasihi kerana Allah SWT,
Saya pun bukan ulama’. Tidaklah pula saya ini pandai bahasa arab
sampai fasih macam orang arab sendiri. Saya menjawab yang tempoh hari,
dan menjawab kali ini pun, dengan membuka semula kitab-kitab, dan
membuat beberapa kajian semula, juga bertanya kepada beberapa orang guru
saya di University of Yarmouk, di samping saya diskusikan dan saring
terlebih dahulu dengan rakan-rakan.
Nyatanya, saya tidak semberono, sendirian berbicara akan perkara yang
jelas saya pun belum habis belajar akannya. Bahkan, saya ambil peluang
lontaran persoalan-persoalan Tun ini untuk mengasah dan menambah lagi
ilmu saya.
Ya, saya akui memang ada orang yang tidak senang dengan Tun. Tetapi
pun saya rasa Tun, bila ada orang tidak senang dengan kita, kita boleh
ambil itu sebagai peluang untuk lakukan penjelasan, atau muhasabah diri
tengok apa yang kita buat sampai orang tidak senang dengan kita.
Alhamdulillah, saya sangat hormati Tun apabila Tun menyatakan
keprihatinan Tun terhadap kondisi Ummat Islam. Maka sepatutnya kita
perlu bermula dengan ‘islah’ diri kita terlebih dahulu Tun.
Saya nampak, malapetaka yang menimpa kita ini memang jelas adalah
salah kita yang meninggalkan didikan dan cara hidup Islam. Kita perlu
berusaha mengubah keadaan ini. Barisan kepimpinan itu sendiri perlu
sedar bahawa mereka adalah role model, duta Islam yang terbesar. Para
ulama’ memang patut menjadi terbuka dan memberikan pandangan yang
seimbang dengan realiti. Utamakan apa yang patut diutamakan, bukannya
membesarkan perkara yang jauh lagi dari capaian.
Masing-masing perlu bermuhasabah dan melakukan perubahan.
Kita sebenarnya telah ditimpa oleh luka-luka lama, yang bertahun
menemani kita. Luka semalam belum sembuh, kita tambah dengan luka baru
hari ini.
Kefahaman Islam itu perlu diperkukuhkan, pemimpin perlu adil, jujur
dan amanah dalam mengangkat Islam, ulama’-ulama’ perlu sederhana dan
tidak ekstrim, menunjukkan keluasan dan kesederhanaan Islam, menunjukkan
keindahan dan kecantikan Islam. Barulah rakyat akan terkesan, tertarik,
lantas mencontohi dan mengikuti perkara ini.
————————————————
37. Insyaallah, Tuhan tidak akan menghampa usaha dan harapan kita.
————————————————
InsyaAllah, amiin. Allah memang tidak pernah mengecewakan hamba-hambaNya.
Sebagai kesimpulan akhir, saya masih bertegas dengan jawapan saya
tempoh hari. Saya tambah lagi dengan beberapa penjelasan kali ini.
Saya nampak Tun, ini sekadar salah faham. Saya tidak pasti Tun
bertemu dengan ulama’ yang bagaimana, hingga Tun berpandangan
seakan-akan ‘hukum hudud’ ini adalah ‘persembahan tunjuk kuat’ atau
seakan-akan satu ‘masochism’(mendera diri sendiri untuk kepuasan). Cuma
pada pandangan saya yang do’if ini, suka saya tegaskan di sini bahawa,
perkara ini bukanlah seperti yang Tun sangkakan.
Hukum ini adil. Saya tidak nampak di mana flawnya. Dan ini saya
hitung dengan logik akal saya juga. Saya bukan jenis menerima membuta
tuli. Saya melihat bila kerajaan dah berikan kefahaman Islam yang
sebenar, bila pemimpin pun sudah adil, harta rakyat tidak diambil bahkan
hak-hak diberikan sepenuhnya, pemimpin pun tak boros bahkan sederhana,
menyebabkan ‘sebab untuk melakukan keingkaran melebihi had maksimum yang
diberikan’ tiada, maka memang patut pun dilaksanakan hudud yang keras
itu.
Dan jelasnya, hukum hudud ini pun, nak dilaksanakan bukan dengan
sambil lewa. Ketat. Jadi, banyaknya, tidak sampai pun kepada potong
tangan dan sebagainya. Ini hukum hudud yang sebenarnya.
Saya nampak, kita selama ini sering melihat hudud itu dari paparan
orang lain yang mungkin ada agenda politiknya. Dari negara lain yang
amalkan hudud, tetapi bukan secara adil. Jatuh kepada rakyat marhein
semata-mata. Amalkan pula, tidak mengikut cara yang ditetapkan Islam.
Manakala saya, sebagai pelajar agama, saya melihat perkara ini dari
usulnya, dari asasnya. Saya tiada apa-apa kepentingan politik, Tun.
Saya tulis ini, mewakili jiwa saya sendiri yang rasa Tun silap di dalam
isu ini. Saya tidak mewakili mana-mana kumpulan dan parti. Saya juga
tidak menjadikan cara perlaksanaan hukum hudud di Saudi, di Afghanistan,
di Acheh sebagai kiblat saya. Saya menyatakan perkara ini dari apa yang
saya belajar, dan apa yang saya faham terhadap Islam secara menyeluruh,
bukan pada isu hudud semata-mata.
Satu perkara yang kita kena terima di dalam isu ini adalah, perkara
ini besar dan luas. Banyak perbahasan. Banyak kajian. Banyak saringan.
Sebab itu saya sebut dengan detail termasuk nama-nama ilmunya dan
kitab-kitabnya. Maka janganlah apabila kita tidak mendalami perkara ini,
dengan hanya melihat nasnya, dengan hanya melihat teksnya, kita
interprestasi begitu sahaja mengikut minda kita. Pada saya, jelas ini
tidak patut.
Itulah respon saya kepada Jawapan Tun. Saya minta maaf atas
kekurangan saya. Sebenarnya, saya sedar saya bukanlah orang yang
sepatutnya Tun tanya. Macam yang saya cadangkan tempoh hari, lebih baik
Tun tulis soalan-soalan ini di dalam bahasa inggeris, biar semua ulama’
yang lebih berautoriti, lebih dipercayai, boleh perbahaskannya.
Saya sebenarnya jelas tidak berhajat nak membincangkan ‘bagaimana
hukum hudud perlu dijalankan’. Saya hanya mahu kata pada Tun tempoh
hari, “Hukum hudud bukan rekaan ahli fiqah”. Itu sahaja. Ahli fiqah tak
mereka-reka perkara ni Tun. Mereka ada asas. Ada pengkajian. Maka adalah
beradab, bagi kita, kalau nak batalkan, atau nak kata hukum ini rekaan,
maka kita bangkitkan dengan pengkajian yang detail.
Kalau pun Tun tidak bersetuju dengan hukum rejam dan bunuh untuk
murtad, tetap tidak membatalkan hukum potong tangan yang Tun pun
percaya. Tetap tidak membatalkan hukum sebatan bagi mereka yang
memfitnah orang lain berzina(Qazaf) dan bagi mereka yang berzina. Dan
sebagainya yang jelas termaktub di dalam Al-Quran. Saya tiada masalah
untuk Tun tidak bersetuju dengan perkara-perkara khilaf dan yang masih
boleh diperbahaskan. Yang saya nak tegakkan adalah, hukum hudud bukan
rekaan ulama’ fiqah. Ulama’ terdahulu berijtihad dengan asas. Bukan
dengan hawa nafsu mereka. Saya hanya hendak buktikan itu sahaja
sebenarnya. Kerana itu saya menjawab soalan tempoh hari dengan panjang
lebar bersama rujukan. Saya nyatakan sekali nama guru-guru saya adalah
kerana saya sedar saya masih belajar. Kalau ada kesilapan dalam
penyampaian saya, dalam pendalilan saya, maka bolehlah pergi cari
guru-guru saya untuk dapatkan penjelasan yang sebenarnya. Tiadalah saya
berkata ini semua dengan suka-suka sahaja.
InsyaAllah, masyarakat boleh menilai diskusi kita berdua ini. Saya yakin. Inilah yang terbaik yang saya mampu berikan.
Sekian daripada saya, yang nyata jauh lebih muda daripada Tun,
pangkat cucunda. Saya mohon maaf segala kekurangan, dan kalau ada
terkasar bahasa.
Sampaikan salam saya kepada nenda Tun Siti Hasmah. Semoga Tun dan Tun
Siti berada di dalam penjagaan Allah SWT sentiasa, bahagia hingga ke
akhirnya.
Semoga Allah menumpahkan cahaya petunjukNya di dalam respon saya ini,
dan memberikan manfaatnya bukan kepada Tun dan saya semata-mata, tetapi
kepada masyarakat yang sama-sama membacanya.
Selepas ini, sekiranya Tun hendak melontarkan apa-apa, saya memilih
untuk tidak lagi membalas. Saya rasa dengan jawapan saya tempoh hari,
termasuk respon saya kepada Tun kali ini, sudah memadai. Selepas ini,
sekiranya Tun kekal dengan pendirian Tun, maka itu adalah kebebasan
pilihan Tun. Saya kekal dengan pendirian saya, berdasarkan
rujukan-rujukan yang saya telah persembahkan. Melainkan sekiranya
didatangkan kepada saya bukti-bukti yang kukuh untuk membatalkan
rujukan-rujukan saya. Saya sentiasa terbuka kepada ‘saya mungkin salah’.
Dan saya sentiasa faham bahawa saya masih belajar.
Sepatutnya perkara ini tidak ditumpahkan kepada saya. Saya lebih
senang sekiranya hal ini diajukan kepada ulama’-ulama’ besar yang lebih
layak. Nyata, saya masih belajar.
Sekali lagi saya meminta maaf. Siapalah saya sebenarnya untuk berbahas akan hal ini.
Sekian.
~ seorang hamba,
HilalAsyraf
http://langitilahi.com/v2
Pelajar tahun akhir,
University of Yarmouk, bidang Usuluddin,
Irbid, Jordan.
repost by:
Qalam Hazim...
Comments
Post a Comment